Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, februari 25, 2013

Hazelaarkatjes in de sneeuw

Gisteren was de zoveelste sneeuwdag deze winter. En hoewel we onderhand een beetje sneeuwmoe geworden zijn is het toch weer mooi.
We konden nu eindelijk weer eens een rondje Eem lopen, want de modder was onder de sneeuw verdwenen.
Leuk is dit contrast van winter en voorjaar: de hazelaar staat midden in de sneeuw volop te pronken met bloeiende katjes.

Hier heb ik ze van ietsjes dichterbij gefotografeerd, zodat je de katjes wat beter ziet.

vrijdag, februari 22, 2013

Mooie dingen

Om de ijskoude noordoostenwind te ontlopen gingen we maar weer eens naar Groeneveld om daar een beetje beschut te kunnen wandelen.
Daar zagen we langs het pad een heel bijzondere boomstronk staan. Aan de ene kant leek het net alsof er een soort zetel in uitgesleten was.

Aan de andere kant zag je allemaal uitstulpsels en aangroeisels, net alsof hij een rokje aanhad.

Hier is dit alles een beetje ingezoomd en kun je zien dat het zwammen zijn.

Dit is een leuk laantje om door te lopen.

En zo'n watertje - vandaag was het een beetje bevroren - is ook altijd heel mooi, zoals hier omringd met al die donkere bomen.

dinsdag, februari 19, 2013

Zonsondergang

Van de week ging de zon zo prachtig onder.
Het leek net alsof de wereld in brand stond, zo rood was de lucht.
Het ging heel snel, lichtrood, donkerrood en daarna was het gewoon donker.



maandag, februari 11, 2013

En nog meer sneeuw.......

Mijn husband ging gisteren een stukje fietsen in de buurt van de fietsbrug en maakte daar nog een aantal heel mooie foto's.
Deze boerderij hebben we al zo vaak gezien, maar zo in een besneeuwd landschap ziet het er toch weer heel anders uit.

Op dit bankje langs het "landschapslaantje" hebben we tijdens onze fietstochtjes vaak even gezeten om wat te drinken, maar nu ziet het er niet erg uitnodigend uit.

Ook dit laantje oogt prachtig met die sneeuw.

Links zie je een oude boomgaard met heel oude vruchtbomen. Als ik het goed heb moeten het perenbomen zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet. Maar wat het dan ook is, mooi zijn ze zeker!

zondag, februari 10, 2013

Sneeuw in overvloed

Tjongejonge, wat is er gisteren weer een sneeuw gevallen!
Omdat het lekkere losse sneeuw was kon je er heel goed doorheen banjeren en dat hebben we dan ook gedaan. Heerlijk!
Bij het begin van de Praamgracht heb je een heel mooi uitzicht over de polder richting Soest.

Zo'n groepje besneeuwde bomen doet het ook altijd goed.

Dit is eigenlijk een klein stukje moeras. Meestal staat er een laag water en de plantengroei heeft zich hier al helemaal aan aangepast. Nu met al die sneeuw erop en het een beetje bevroren water ziet het er heel bijzonder uit.

Dit boompje dat schuin boven de sloot hangt is ook erg mooi.

Dit is ook zo'n plaatje, dat je 100 jaar geleden ook al wel had kunnen maken. Ik denk dat de wereld er toen al net zo uitzag.

Dit bevroren slootje valt wel goed op tussen al die sneeuwwitte sneeuw.

Het was echt met volle teugen genieten. Wat is de wereld toch mooi met een laag sneeuw.

Maar het was wel frisjes en we vonden het toch wel weer tijd om richting huis te wandelen na nog even van het uitzicht genoten te hebben.

zaterdag, februari 09, 2013

Bijzondere luchten

Het wisselvallige winterweer van de afgelopen dagen heeft wel een paar mooie foto's opgeleverd.
Donderdagavond zag ik toevallig een wel heel bijzonder verschijnsel. Terwijl aan de voorkant - het westen - de zon onderging zag ik aan de achterkant - het oosten - achter de donkere wolken één wolk, die fel verlicht werd door de zon.

Hoe dat kan snap ik echt niet, maar het zal wel iets te maken hebben met de weerkaatsing van het zonlicht. Het was in elk geval een heel bijzonder gezicht.

Gisteravond kwam er net vóór zonsondergang een pikzwarte buienwolk opzetten en dat was een enorm contrast met de felle lucht die je onder de bomen door zag.

Er kwam weer sneeuw uit die wolken vallen, maar die heb ik niet meer gefotografeerd. Ik heb al zoveel sneeuwplaatjes gemaakt deze winter.

woensdag, februari 06, 2013

Tussen de hagelbuien door

Wat een lekker winterweertje is het de laatste dagen. Vanochtend werden we weer wakker in een wereld vol sneeuw en gisteren werden we overspoeld met hagelbuien.
Gelukkig was het tussendoor nog wel af en toe droog en konden we nog even een wandelingetje maken.
Langs de polder had je een heel mooi zicht op de afwisseling van buien en opklaringen.

Een eindje verderop lachten deze schattige sneeuwklokjes ons vrolijk toe. Als het ware om ons moed in te spreken: nog even bibberen, maar de lente komt er echt wel aan!

dinsdag, februari 05, 2013

Sky Park Marina Bay Sands in Singapore

Deze keer eens geen eigen foto's, maar een impressie van een 200 meter hoog, bovenop drie wolkenkrabbers gelegen en in een bootvorm gebouwd, park.
Het lijkt zo een beetje of het op drie pilaren ligt.
Het biedt het duurste in de wereld op het gebied van casino's, bars, restaurants enzovoorts en ook nog eens het grootste (150 meter lange) buitenzwembad.
Ook is er zelfs "The Museum of Modern Art".
Dus als je eens in de gelegenheid bent om er te gaan kijken, moet je dat zeker doen! Het zal wel bijzonder mooi zijn en een hele belevenis.
















donderdag, januari 31, 2013

De eerste krokussen

Vanmiddag liepen we door het Cantonspark en, jawel hoor, daar stonden de eerste krokussen te bloeien in het gras.
Ik weet natuurlijk wel dat - net zoals één zwaluw nog geen zomer maakt - één krokus nog niet betekent dat het lente is en we nog best leuke winterse streken kunnen krijgen, maar het gaf me toch een heerlijk voorjaarsgevoel.
Ik hoop dat jij dat ook krijgt bij het zien van dit krokusje.

zaterdag, januari 26, 2013

De Eemnesser polder

We zijn gistermiddag eens naar de andere kant van de polder gereden voor onze wandeling.
Het was mooi weer, maar een klein beetje nevelig en toen we ons even omdraaiden hadden we een heel mooi kijkje op de grote kerk van Eemnes.

De Eemnesser Vaart was dichtgevroren, maar ik zou me toch niet graag op het ijs wagen, dat er hier en daar wel een beetje vreemd uitzag.

Halverwege komt er een andere vaart of sloot in de Eemnesser Vaart uit en zo tegen de zon in was dat een prachtig gezicht.

Op de terugweg zagen we op de achtergrond nog heel vaagjes een andere kerk achter een groot boerenbedrijf. Er liep een paard in de sneeuw te grazen op een strookje tussen het hek en de vaart.

Is dit geen schatig paardje? het lijkt net of het me welkom heet en zegt: dat heb je weer goed gedaan, meid.

Dit zijn - op het paardje na - weer foto's van mijn husband. Ik denk dat ik door het lopen met de kruk geen vaste hand meer heb, want mijn meeste foto's zijn niet scherp. Jammer maar we hopen maar weer op betere tijden.

donderdag, januari 24, 2013

Water- en andere vogels

Vandaag zagen we een heleboel vogels op, in en rond de Eem.
Er lag op verschillende plaatsen een vliesje ijs op het water en een kraai had het zich gemakkelijk gemaakt en zat lekker rond te dobberen op een ijs- of sneeuwklomp. Heel comfortabel zo te zien.

Even verderop zat een hele kolonie waterhoentjes op het ijs en in de wakken.
Als je goed kijkt zie je tegen het dijkje en in het weiland erachter een grote groep ganzen zitten. Jammer dat je het gekwetter niet vast kunt leggen op de foto.

Opeens een gigantisch gegak en daar vlogen honderden ganzen allemaal tegelijk de lucht in. Wat een mooi gezicht! Mijn husband kon nog net een groep te pakken nemen.

Dit is wel een heel ander soort "vogels", maar ik vind het zo'n schitterend plaatje met die oude schaapskooi op de achtergrond.

Ik moet er wel even bij zeggen dat deze foto's allemaal gemaakt zijn door mijn husband. Ere wie ere toekomt!

woensdag, januari 23, 2013

Nog eens sneeuw in de polder

Deze winter overlaad ik jullie met sneeuwfoto's. Het zijn ook allemaal zulke prachtige beelden die de natuur ons voorschotelt en elke keer zie je weer iets ander moois.
Langs dit hekje zijn we al zo vaak gelopen, maar met die sneeuw en dat riet en die wilgen in de verte ziet het er toch weer heel anders uit dan met groen gras als achtergrond.

Dat schaapjes geen spierwitte wol hebben bewijst deze foto. Ik hoop voor ze dat ze toch nog wat te eten kunnen vinden onder de sneeuw.

Nog zo'n mooi hekje tussen de wilgen.

Wat zijn die wilgen toch mooie bomen. Vooral in zo'n winterlandschap doen ze het heel erg goed. Ik ben benieuwd of ze straks weer allemaal geknot gaan worden. Dat lijkt me ontzettend veel werk, want er staan er wat in de polder.

En tenslotte de overweg met een eenzame wandelaar die daar vreselijk loopt te genieten.

dinsdag, januari 22, 2013

Ons mooie dorp in de sneeuw

Wij wonen in een prachtig dorp, maar als je het in besneeuwde toestand ziet is het nog mooier.
Mijn husband heeft een wandeling gemaakt en heeft onderweg heel mooie plaatjes geschoten.
We hebben een mooi middeleeuws kerkje op een heuse dorpsbrink en het ziet er na de sneeuwbuien echt heel mooi uit. Alleen jammer van die opvallende verkeersborden, die verstoren het beeld een beetje, maar ze horen er nu eenmaal bij.

Op de Brink staat een mooi beeld van een paard. Heel sierlijk, maar er is al jarenlang een discussie gaande of er geen drinkbak bij geplaatst kan worden. Eigenlijk hoort dat toch bij een rustplaats voor paarden. Maar het is er nog nooit van gekomen.

Ook het Cantonspark (of Cantonpark, daar is men het nog steeds niet over eens) is een prachtig park. Van oorsprong hoorde het bij de Universiteit van Utrecht en het is later voor een symbolische prijs door de gemeente overgenomen en helaas dreigt het een beetje te verpauperen, mede door toedoen van de lieve jeugd.

Ook hier staat een mooi beeld. Ik weet niet wat het precies betekent, maar mooi is het in elk geval. 's Zomers midden tussen de rozen en hier in de sneeuw.