Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, september 20, 2013

Schloss Stolzenfels - het interieur

Het interieur van Schloss Stolzenfels is in één woord prachtig!
Overal op muren en plafonds zijn schitterende versieringen aangebracht en heb je heel mooie doorkijkjes op de Rijn en omgeving.
Het is jammer dat ik niet alles kan laten zien, maar je moet er zelf maar eens heen gaan en een kijkje nemen.
Hier zijn een paar voorbeelden van mooie ramen, al dan niet in nissen, maar allemaal rijk versierd.

Een haard met een wel heel bijzondere schouw.
Let ook eens op de rij (heiligen)beelden die op de rand staan en de mooi versierde muren.

Overal zie je de mooiste muur- en plafondschilderingen, maar er is één zaal, waarvan het plafond helemaal rondom beschilderd is met Bijbelse taferelen.
Hier zie je een detail daarvan.

Nog een voorbeeld van de overdadige versieringen. Van vloer tot plafond en van links tot rechts zijn prachtige versieringen aangebracht.

Ook de slaapkamer is niet sober ingericht.
Ik zou niet lekker slapen met dat grote schilderij aan de muur, maar kijk eens wat een mooi haardscherm daar onder staat.
Wij zouden alleen moeite hebben om onze benen te strekken in dat korte bedje.

Nog zo'n mooi hoekje. Zou de Schlossfrau hier lekker hebben zitten lezen of borduren?

Tenslotte de wapenkamer, waarin ook een schitterende vitrinekast met kristal staat en verder allemaal oorlogstuig aan de muren hangt.
Je kunt hier ook zien dat we allemaal sloffen over onze schoenen moesten aantrekken om de mooie houten vloeren niet te beschadigen.

donderdag, september 19, 2013

Schloss Stolzenfels

Net ten zuiden van Koblenz ligt één van de mooiste kastelen die ik ooit gezien heb, Schloss Stolzenfels.
Het ligt op een berg en is omgeven door een landschapspark. Dat moet je wel weten, want van de weg of de Rijn af is dat park niet te zien.
Het is jammer dat de grote toren ingepakt was vanwege restauratiewerkzaamheden.

De weg naar het kasteel is een steile haarspeldbochtenweg. Je loopt er een klein kwartiertje over om boven te komen.
De kasteelheer heeft destijds een viaduct aan laten leggen, zodat de koetsen met zijn gasten niet over die bochtige weg hoefden te rijden.
Als je ziet hoe klein ik ben kun je een beetje inschatten hoe hoog dat bouwwerk is.

Via deze toegangspoort kom je bij het kasteel uit.

Vervolgens ga je weer door een poortje met een prachtige muurschildering en kom je bij de binnentuin.

Deze binnentuin is prachtig onderhouden en een lust voor het oog.

Loop je er doorheen heb je door de pilaren heel mooi zicht op de Rijn.

Onder deze smalle torens ligt de kapel met een prachtige toegangspoort.

Door dit poortje kom je op een ruimte met nog veel meer schitterende bloemen en planten.

En hier staan we weer buiten te genieten van de mooie aanblik van de zijkant van het Schloss en het uitzicht op de Rijn.

Ik zal een apart blog maken van de binnenkant van Schloss Stolzenfels.

woensdag, september 18, 2013

Cochem

Het stadje Cochem aan de Moezel is een plaatje. Het is een plaatsje aan de Moezel en er hoog bovenuit torent de Reichsburg.

Het oude stadscentrum bestaat uit allemaal smalle straatjes en soms zijn het zelfs trappen in plaats van straatjes.

Middenin is de Markt, een prachtig plein, maar ik vond het er wel erg druk.

Vanaf de Markt kun je met een shuttlebus naar boven om bij het kasteel te gaan kijken en dat hebben wij ook gedaan.
Het was nogal warm, dus we hadden geen puf om helemaal naar boven te lopen.

Vanaf boven bij de Burg heb je een prachtig uitzicht over Cochem en de Moezel.

Dit is het toegangspoortje naar het kasteel.

Je komt door weer een ander poortje op een binnenplaatsje met mooie bloemen en vandaar kom je door nog andere poortjes verder de vesting in.

Zo kom je ook op een binnenplaats met een mooie oude waterput. Het water komt hier van ongeveer 50 meter diepte.

Nog zo'n mooi poortje.

Om het kasteel een beetje te versieren is er een groot mozaïk gemaakt van 8 bij 4 meter.
Het stelt St.Christoffel voor, de beschermheilige van de wandelaars en de reizigers.

Er loopt een mooi schaduwrijk pad-met-trappetjes weer naar beneden en zo kom je weer in Cochem op de begane grond uit.

We zijn ook in het kasteel geweest, maar daarvan zijn de foto's jammer genoeg niet echt mooi geworden.

dinsdag, september 17, 2013

Wandelen tussen de druiven in de Bopparder Hamm

Een klein stukje voorbij Boppard ligt een uitgestrekt druivengebied tegen de hellingen langs de Rijn.
Er loopt een grotendeels geasfalteerd pad tussendoor, waar je kunt wandelen en onderweg door borden met uitleg van alles kunt leren over de druiventeelt daar.
Het is een prachtig gebied en het uitzicht op de ene plek is nog mooier dan op de andere. Genieten dus!

Het gebied bestaat uit heel veel perceeltjes, die aan de onderkant allemaal "rusten" op een gemetselde muur, waarlangs het weggetje loopt.

Telkens kom je een soort trappetje tegen, waarover de werkmensen naar boven kunnen lopen om de druiven te bewerken.
Natuurlijk moest mijn husband ook even naar boven.

Hier staat hij even tussen de druivenstruiken om een mooie foto te maken van de druiven.

Hier weer een voorbeeld van de mooie vergezichten.

Het weggetje slingert tussen de druivenvelden door. Soms heel hoog en soms ga je weer naar beneden tot bijna op weghoogte.
Dat maakt het natuurlijk bijzonder mooi, maar ook vermoeiend.

En dan kom je ineens tussen al die mooi gecultiveerde druivenvelden een stuk rots tegen, waar natuurlijk niks mee te beginnen is.

Hier en daar zijn er nissen in de muur. Misschien om te schuilen voor de regen of even wat schaduw op te zoeken. In een paar nissen stond een bankje, waarvan wij dankbaar gebruik maakten om even ons broodje op te eten en wat uit te puffen.

maandag, september 16, 2013

Met de boot naar Winningen aan de Moezel

Natuurlijk horen bij een vakantie in Boppard een paar boottochten over de Rijn en deze keer ook over een stukje Moezel.
Bij Deutsches Eck in Koblenz vaar je om het standbeeld van Kaiser Wilhelm heen de Moezel op.

Even verderop ga je door de sluis en op deze foto kun je goed zien wat een enorm hoogteverschil hier genomen moet worden.

Na de sluis vaar je over een stuk Moezel, dat heel breed is. Na de drukke Rijn straalt de rust je hier tegemoet.

Winningen is een heel leuk stadje met kleine straatjes en veel vakwerkhuizen.
Het ziet er feestelijk uit met al die vlaggen en ook leuk zijn de druivenranken die over de straatjes groeien.

Nog een voorbeeld van de mooie vakwerkbouw.

Als je bijna het dorp uit bent staat er nog een erg leuk klein kerkje, dat je al vanaf het water kunt zien.