Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, januari 26, 2015

Storm en even Winter

De laatste weken hebben we wel heel afwisselend weer gehad.
Het begon met een flinke storm, waarbij de helft van een boom langs
het water het loodje heeft gelegd.

Ook dat veranderlijke buiige weer heeft zijn mooie dingen.
Bijvoorbeeld een prachtige lucht als je tussen de buien door
over de dijk wandelt.

Een paar dagen later zagen we tot onze verrassing dat de Grote Kom
in het bos dichtgevroren was. Het zal wel een dun vliesje geweest zijn,
maar het levert een mooi plaatje op.

Nog een stukje Grote Kom met een dun zonnetje erboven.

Vrijdag liepen we door de polder richting Soest. Het was nevelig en onder 0,
wat ook weer heel mooie dingetjes in de natuur tovert.

Een eenzaam paaltje aan de rand van een berijpt en bevroren weiland.

En tenslotte de schaapjes in de wei, altijd goed voor een schitterend vergezicht.

vrijdag, januari 16, 2015

Een reiger in de Kleine Kom

Tot onze grote verbazing zagen wij laatst een reiger in de
Kleine Kom staan. Ik heb niet het idee dat daar vis in zit, maar
de heer of mevrouw Reiger zag er kennelijk toch wel brood in.
Hij staat net voor het houten trapje.

Op de vorige foto kun je de reiger natuurlijk niet zo goed zien
dus hebben we hem even flink ingezoomd.
Wat is het toch een sierlijke vogel!

Ik hoop voor hem dat er toch nog wat muisjes of zoiets rondlopen,
zodat er wel een kostje opgescharreld kan worden.

We kwamen ook nog deze boom tegen, die al aardig uitgehold begint
te raken. Ik ben bang dat hij een beetje storm niet meer doorstaat.

zaterdag, januari 10, 2015

In en rond ons mooie dorp

Wat is het een voorrecht om in een dorp te wonen met zoveel mooie dingen
en ook nog omgeven door prachtige natuur.
Waar je ook wandelt of fietst, het is altijd weer puur genieten.
Dit is het restant van het voormalige Badhotel, een kuuroord uit oude tijden
voor mensen van betere stand.

Het grootste gedeelte is afgebroken, maar gelukkig hebben ze het torentje laten staan.

Ik vind het wel erg jammer dat de nieuwe appartementen die er aan vast gebouwd zijn
niet wat meer in de oude stijl zijn, maar heel fantasieloos recht-toe-recht-aan.

In ons bos is het ook altijd weer mooi. Momenteel is het er wel een beetje nattig,
maar met een paar stevige schoenen of laarzen kun je er toch heerlijk wandelen.

Rondom de gerenoveerde Grote Kom staan veel nieuw aangeplante boompjes, maar deze boom
is al heel wat jaartjes oud. Ik vind het een mooi contrast tussen dat oude en vernieuwde.

Dan gaan we weer eens naar de polder. Schattig deze twee kleine knotwilgjes langs de sloot.

Op de dijk langs de Eem bij Eemdijk kun je ook steeds weer genieten van de mooiste uitzichten.

Wat is het Baarns Lyceum ook een mooi aangelegd schoolcomplex!

donderdag, januari 01, 2015

Het was heel even winter.....

We hebben zowaar na lange tijd weer eens een paar winterse dagen gehad.
Toch heeft dat ook zijn charme, al ben ik niet zo dol op die koude wind.
Het zag er bij ons voor de deur wel erg leuk uit, al bleef het beperkt
tot een heel bescheiden laagje sneeuw.

Doordat de talrijke plassen op het pad langs de Eem nu bevroren waren
konden we daar weer eens lekker wandelen.
Je moest alleen wel oppassen dat je niet uitgleed op die ijsbaantjes.
Het ijs had hier en daar prachtige kantachtige figuren geproduceerd.

Hier komt er een klein slootje uit in de Eem.
Ook hier was er door het bevroren water een heel mooi kunstwerk ontstaan.

Het laatste stuk van het Eempad leek net een bevroren sloot.
Als het niet meer vriest moet je hier dus voorlopig maar niet meer komen.

Op de terugweg kwamen we weer een hele zwanenfamilie tegen.

En een heleboel ganzen. Hier zie je één van de diverse groepen.
Het gesnater was niet van de lucht!

Ook onze Pekingtuin ziet er mooi uit met een sneeuwlaagje.

De Kleine Kom in het Baarnse Bos was een klein beetje dichtgevroren.
Ook weer een leuk gezicht en met dat beetje sneeuw erbij oogt het lekker winters.

dinsdag, december 30, 2014

Allemaal bomen.......

Een mooi laantje in het Baarnse Bos. In de verte kun je zien
dat het een nevelige dag is.

Deze boom is een beetje zielig. Hij wordt aangevreten door een heel
leger zwammen. Het is wel een mooi gezicht, maar niet erg gezond.

Nog een boom, die met een enorm tempo van binnenuit aan het rotten is.
Ik ben benieuwd hoe lang hij het nog volhoudt.

De mooie laan die van Paleis Soestdijk langs het Baarnse Bos naar de Naald loopt.
In de verte kun je de Naald zien staan.

De andere kant op heb je een mooi uitzicht op het Paleis.

Nog een boom waarvan ik me afvraag hoe lang hij nog stand zal houden.
Hij begint al helemaal naar links te hellen.

dinsdag, december 23, 2014

Nattigheid langs de Eem

Onze voeten tegen de verwachte nattigheid beschermd met een paar
flinke laarzen gingen we toch maar weer eens een rondje Eem lopen.
Onze verwachtingen kwamen helemaal uit. Het was een en al plassen
en blubber, maar die stevige wind om je oren was toch wel weer heerlijk.
Ook de lucht was heel afwisselend en mooi.

Over dit pad kun je echt niet lopen met gewone schoenen aan. Je loopt tot
je enkels in het water en je kunt ook niet langs het pad gaan, want daar
is het nog natter. Maar je zult het met me eens zijn, dat het wel een
mooi gezicht is, die spiegelende (resten van) knotwilgen in het water.

Dit stuk van het pad is ietsjes beter, maar ik zal blij zijn als de
gemeente hier eindelijk eens wat aan gaat doen. Het is toch niet
normaal dat je de hele tweeëneenhalve kilometer door modder en water
loopt te baggeren en dan weer op dezelfde manier terug gaat.

donderdag, december 18, 2014

De polder bij Eemnes

Vanaf het Eemnesser sluisje kun je heel mooi naar Eemnes wandelen
over een fiets/voetpad dat langs - denk ik - de Eemnesservaart loopt.
Op de dijk vóór het sluisje heb je een prachtig uitzicht over de polder
en zie je in de verte de toren van Eemnes.

Het weggetje begint met dit wilgenlaantje. 's Zomers is het mooi groen
en nu zijn het allemaal kale boompjes. Maar het houdt zijn sfeertje.

Hier zijn we zo ongeveer halverwege Eemnes en ik geniet altijd heel erg
van de wijdsheid van de polder, de watertjes, de begroeiinkjes en
dan het dorp Eemnes op de achtergrond. Die oude boerenkar is ook leuk.

Bij het pleintje waarop het weggetje uitkomt ligt een boot, versierd
met lichtjes die 's avonds branden. Ik heb dat laatst op een foto gezien,
maar wil er nog eens bij donker heen om het in het echt te bewonderen.
De foto is tegen de zon in genomen, maar aan de andere kant kun je er niet bij komen.

Na het bekijken van de boot zijn we weer omgedraaid en de weg terug
gelopen. Hier zie je het sluisje en het gemaal al weer liggen.

Door de kale wilgen heen levert het wel weer een prachtig plaatje op.

Vanaf het gemaal gaan we weer terug over het dijkje, waar een
hele kudde schapen loopt te grazen.

Deze schaapjes doen niet zo handig. Straks ligt er eentje in de sloot
en wij krijgen het er dan niet weer uit, hoor.
Maar ja, het gras is daar vast veel lekkerder!

zondag, december 14, 2014

Een mooi bruggetje langs de spoorlijn

Bij toeval kwamen we laatst op een zonnige dag op een paadje terecht
dat tussen de weg en de spoorlijn loopt. Hoewel we al zo'n 40 jaar in dit
mooie dorp wonen, hadden we dit paadje nog nooit gezien.
Je kunt hier heel duidelijk zien hoe diep de spoorlijn ligt.
Ergens halverwege is zelfs een leuk bruggetje over een "ravijntje",
dat vroeger ongetwijfeld ergens voor gediend heeft.

Hier zie je het bruggetje vanaf de zijkant.

Als je een klein stukje naar beneden loopt kun je de onderkant van het
bruggetje zien en je zou er zelfs onderdoor kunnen lopen.
Waar het voor gediend heeft weet ik niet. Het is te klein voor een watertje.
Wie het weet mag het zeggen.......

vrijdag, december 12, 2014

De Soester Duinen

Op een rustige herfstdag eind november wandelden we weer eens
bij de Soester Duinen.
Er scheen een dun zonnetje door de wolken heen en dat gaf
een heel speciaal effect aan de zandvlakte.

Een weet-ik-hoe-oude boom, waardoorheen je het zand ziet.
Ik vraag me dan altijd af hoeveel kinderen en grote mensen hier
door vele jaren heen al hun vertier gezocht zullen hebben.

Er liggen hier heel wat emmertjes zand en het blijft altijd mooi.

Deze boomwortels zullen oorspronkelijk toch onder de grond gezeten
hebben en er zal dus al heel wat zand onder hun "voeten" vandaan
gewaaid en/of gespoeld zijn.

Als je dan via een bospaadje over een heuvel weer terug loopt heb je
een mooi overzicht over het weiland. Ik denk dat dit van de Paardenkamp is.