Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, mei 08, 2014

Er bloeit van alles bij de Rijn

Wat is het voorjaar toch een mooie tijd met al die bloeiende bomen en struiken.
We hebben er weer volop van genoten, deze keer in de buurt van de Rijn.
Een prachtig kleurrijk laantje op het landgoed Duno.

Of zoals hier een stukje weiland, vol met fluitekruid en boterbloemen.

Bij kasteel Doorwerth staat een knots van een bloeiende kastanje.
Door het kleine mannetje dat eronder staat valt pas goed op hoe groot die boom is.

Een doorkijkje naar de Rijn langs een bloeiende meidoorn.

Langs een weggetje kwam ik deze mooie oude boom tegen naast een paar fleurig bloeiende struiken.

In dit bos heeft in vroeger tijden een landhuis gestaan. In de tuin daarvan stonden
seringen- en andere bloeiende struiken die nu dus gewoon midden tussen de bomen in het bos staan.
Van het huis zelf is niks meer te bekennen.

Een weiland in de uiterwaarden van de Rijn. Er staan overal van die hagen
als afscheiding tussen de verschillende percelen.

woensdag, mei 07, 2014

Kasteel Doorwerth

In de uiterwaarden bij Doorwerth ligt een prachtig kasteel.
We hadden het al diverse keren vanaf de "Salvinia" gezien als we
over de Rijn richting Arnhem voeren, maar nu zijn we er eens echt geweest.

Via een klein ophaalbruggetje aan de voorkant kun je de binnenplaats op,

maar ook aan de achterkant is een ophaalbrug waarover je naar binnen kunt gaan.

Je komt dan op de binnenplaats en gaat door de blauwe deur naar de ingang van het kasteel.

Er is een klein deurtje waardoor je het kasteel in gaat, dus jammer genoeg niet
door deze monumentale entree.

Tot onze spijt zijn er niet veel in de oorspronkelijke staat ingerichte vertrekken.
De meeste vertrekken zijn als tentoonstellingsruimtes in gebruik, waar je o.a.
bosbouw- en andere werktuigen, wapens, opgezette dieren en vogels en Veluwse schilderijen kunt bewonderen. Allemaal wel heel mooi en interessant.
Deze eetkamer is één van de weinige "bewoonde" kamers.

Aan de overkant van de binnenplaats is het restaurant met terras
waar je een hapje en/of drankje kunt nuttigen.

Het kasteel is helemaal omgeven door een gracht (die nu op sommige plekken droog stond)
en een dijkje. Je kunt er dus helemaal rondomheen wandelen.

Aan welke kant je ook kijkt, overal is het even mooi.

We boften natuurlijk met het jaargetijde, want alles stond prachtig in bloei.

Bij het kasteel ligt een grote moestuin, waar druk gewerkt werd.

maandag, mei 05, 2014

Het landgoed Duno bij Heveadorp

Al zoekende naar informatie over de omgeving van Doorwerth stuitte ik
op een mededeling, dat de azalea's langs de oprijlaan naar het landgoed "Duno"
bij Heveadorp een maand eerder in bloei staan dan normaal.
Daar moesten we natuurlijk naar toe. En je ziet het, het was echt de moeite waard.
Door een mooie oude poort zie je het laantje met alle kleurige azalea's al liggen.

Er staan niet alleen azalea's, maar ook kamperfoelie, rododendron en nog andere bloeiende struiken.

Dit plaatje is de andere kant op genomen, weer richting poort.

In de beschrijving staat dat de eigenaar van dit gigantische landgoed zo hier en daar
wat versiering had aangebracht, o.a. door wat loze bruggetjes neer te zetten.
Dit is er eentje.

Vroeger heeft op het plateau hoog bovenop de stuwwal een landhuis gestaan.
In een hoek van het terrein zie je nog de restanten van het hek en een theekoepel.

De theekoepel had een prachtige mozaïkvloer, zoals je nu nog kunt zien.

Deze tuinbank heeft vast wel betere tijden gekend, maar het was toch wel lekker
om er even op uit te rusten.

Dit is de andere ingang van het landgoed. Wat minder monumentaal, maar ook mooi
met die witte rododendron in het midden.

zaterdag, april 26, 2014

Over Het Bluk

Op de grote stille heide.......
Het Bluk is wel geen stille heide, maar we zagen hier gisteren
wel de schaapjes lopen en van de heide snoepen.

Deze flinke boom is kennelijk ooit eens omgevallen,
maar groeit nog heel gewoon door. Wonderlijk hè?

Als je aan de Hilversumse kant Het Bluk uitfietst rijd je over een fietspad met heel
mooie uitzichten. Overal staan bankjes, zodat je er op je gemak van kunt genieten.

Omdat ik deze boom zo mooi vond heeft mijn husband hem even voor me ingezoomd.
Vooral het contrast tussen die donkere takken en het jonge groen is zo mooi.

vrijdag, april 25, 2014

Bedrijvigheid op de Eem en hoog water

Vorige week viel er weer van alles te beleven tijdens ons Eemrondje.
Het begon al met de baggerschepen op het water.
Ze zijn al een tijdje aan het baggeren en hier vaart een klein bootje heen en weer
tussen de baggerschepen en er ligt nog een ander schip naast, dat volgens ons olie
of iets dergelijks kwam brengen.

Het was in elk geval leuk om naar al deze bedrijvigheid te kijken.

Hier zijn we voorbij de schepen gelopen en zie je het hele gebeuren vanaf de andere kant.

Het water in de Eem stond die dag bijzonder hoog.
Je kunt het al zien aan deze struik, die met zijn voeten in het water staat.

Je kon ook bijna niet meer op het bankje zitten zonder natte voeten te krijgen.
Mijn husband ontdekte een flinke pol witte dovenetel en
ging daar maar even een bosje van plukken.

Hier kun je nog beter zien hoe hoog het water stond.

Het gebeurt vaak genoeg dat er in dit afwateringsslootje bijna of helemaal
geen water staat, maar hier is het helemaal vol.

donderdag, april 17, 2014

Bloembollenvelden in de Noord-Oostpolder

Ik heb nooit geweten dat er in de Noord-Oostpolder zoveel bollenvelden liggen. Toevallig las mijn husband ergens dat er net over de Ketelbrug een tulpenroute
begint, die helemaal met routebordjes bewegwijzerd is.
We reden nog maar net op de route of we zagen links en rechts van het weggetje al de
eerste mooie velden liggen.

Aan de overkant van dit roze-achtige veld lag een veld met felle kleuren
en ik zag er ook nog een paar paarden lopen.

Ergens onderweg kwamen we langs een fruitboomgaard met volop bloeiende fruitboompjes.

Wat denk je van deze felgele tulpen? Je wordt er helemaal vrolijk van.

Hier zijn we vlak bij de dijk, die je op de achtergrond ziet met een hele rij windmolens.

Achter deze bomen, struiken en een brede sloot ligt een gigantisch felrood veld.

Nog weer een paar grote velden met rode........

......en paarse tulpen. En allemaal zijn ze even prachtig.

Hier ligt weer een dieppaars veld langs een klein weggetje met bomen erlangs.
En een flink formaat windmolen erachter.

Op een gegeven moment reed er een tractor voor ons op van die hoge wielen,
zodat hij tussen de bedden met tulpen door kan rijden.
Hetzelfde principe zie je ook in de wijnstreken.

Tenslotte hier nog een eindeloos veld in een mooi pastelkleurtje.

maandag, april 14, 2014

Echt voorjaar !

Als je in ons dorp rondwandelt en je ogen de kost geeft kom je zoveel moois tegen.
In een hoekje van een grote tuin viel mijn oog op deze leuke compositie
- anders kun je het eigenlijk niet noemen - van een paar tuinmeubeltjes,
oude schoenen en wat groeiends en bloeiends.

Op de hoek Stationsweg/Prins Hendriklaan staat deze prunus in volle glorie
te bloeien. Hij is hier wel echt op z'n mooist.