Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, september 23, 2015

De vesting Ehrenbreitstein tegenover Koblenz

Vanuit Boppard gingen we met de boot naar Koblenz.

Als je aan komt varen zie je de vesting Ehrenbreitstein
al liggen hoog op de berg tegenover Koblenz.

Eenmaal van boord gingen we met de Seilbahn
over de Rijn heen naar boven.
Gelukkig waren het gesloten cabines, want een
beetje eng vond ik het wel.

Maar het was ruimschoots de moeite waard. Wat een vesting!
We stonden verbaasd van de enorme gebouwen

en stevige muren.

Wat er achter deze poorten is weet ik niet, want
daar mochten we niet in.

We staan hier op een enorm plein, vanwaar je een
schitterend uitzicht over Koblenz hebt.
Hier zie je ook heel duidelijk het verschil in kleur
tussen het Rijn- en Moezelwater. Heel wonderlijk.

Nog een mooi plaatje van een paar stevige muren
en een leuk poortje aan het eind van de "gang".
Op de daken groeit ook nog van alles.

Van het ene "plein" loop je via een tunnel naar weer een ander "plein"

Toen we uitgekeken waren zakten we weer terug naar beneden,
de Rijn over en kwamen we weer terug op de Koblenzer grond.

maandag, september 21, 2015

Vakantie in Boppard

We hebben weer een prachtige vakantie gehad in Boppard am Rhein
en ik zal een paar mooie plekjes uit de omgeving laten zien.
Hoewel we er al voor de vijfde keer waren genieten we elke keer
weer enorm van al het moois dat we zien, zoals hier de Bopparder Hamm,
het wijngebied om de hoek bij Boppard.

Ook de oude pandjes zijn altijd weer prachtig om te zien.
Deze staat in Boppard

en dit pandje uit 1700-nog-wat staat in het stadje Rhens.

Natuurlijk maakten we weer een heerlijke boottocht naar Rüdesheim,
waarbij je langs ontelbare mooie kastelen vaart, zoals bijvoorbeeld dit.
We zagen nu dat je via een pad, dat langs de weg begint, naar boven
kunt lopen, dus dit staat al op ons lijstje voor volgend jaar.

In Rüdesheim zie je ook veel mooie pandjes, zoals dit toegangspoortje
naar hotel Lindenwirt.

Zodra je Rüdesheim uitloopt sta je in de wijngebieden.
Mooi deze oude muur met bloeiende vuurdoorn rond een wijngaard.

Jammer genoeg is de achtergrond een beetje licht geworden,
maar ik vond het zo'n mooi doorkijkje.

Op deze foto kun je goed zien hoe laag het water in de Rijn staat.
Er ligt een flinke zandbank in de rivier.

In de stad Bingen stonden we bovenop de toren van de Burg
en keken o.a. uit op het wijngebied van Rüdesheim aan de overkant.

Als laatste nog een leuk doorkijkje richting Boppard met aan de overkant
het kleine kerkje op de hoek bij Filsen.

zaterdag, september 19, 2015

Uitstapjes met onze logé

Een paar weken geleden logeerde een van mijn zusjes bij ons en we hebben samen met haar heel mooie uitstapjes
gemaakt in onze omgeving. Het was de hele week prachtig weer, dus we boften ontzettend.
We begonnen met een wandeling over Het Bluk,
waar de hei in volle bloei stond.

Tussen de bomen aan de rand van de hei liep een beetje
vee rond. Erg vriendelijk deden ze niet...

De volgende dag gingen we naar Spakenburg. Een mooie
fruitkraam met een klant in klederdracht leverde een
leuk plaatje op.

We fietsten via het pontje bij Eemdijk weer over de dijk terug.

Dan een dagje fietsboot. Op de fiets naar Huizen en in de verte
zie je de fietsboot al aankomen. Er ligt hier genoeg moois.

Als je de haven uitvaart richting Gooimeer kom je door
het nieuwe gebied met fantastisch leuke gebouwtjes.

Hier varen we op de Eem en spotten een leuke tegenligger.

Ook de Soester Lange Duinen hebben we aangedaan.
Tot onze verbazing bloeide er zelfs hei op de zandvlakte.

Zand genoeg te zien.

Op de fiets naar Spakenburg, met het Center Parcs-veerbootje
naar de overkant en vanaf de Eemhof zijn we helemaal langs de dijk
naar de Stichtse Brug gefietst. Prachtig!

We zagen zelfs de fietsboot nog langs varen.

Tenslotte een rondje Baarn, o.a. langs Kasteel Groeneveld.

zaterdag, augustus 01, 2015

Varen door Zuid-Nederland met de "Salvinia".

We hebben een prachtige week gehad op de "Salvinia",
waarmee we van Arnhem naar Yerseke en terug zijn gevaren,
natuurlijk met veel stops in mooie plaatsjes.

Langs het water zie je zoveel moois, zoals hier
deze groep pootjebadende paarden.

De Lingesluis in Gorinchem, versierd met fleurige
bloembakken. Je loopt hier overheen richting de molen.

We zijn hoog in de molen geweest, waarvandaan
je een prachtig uitzicht hebt over de koeien
en het water.

In Yerseke lagen we naast de mosselveiling.
Hier lag een hele rij schepen die hun vangst kwamen.
veilen. Het was heel interessant om te zien hoe dat
allemaal in zijn werk gaat.

We lagen precies achter de dijk in Yerseke en
genoten 's avonds van een prachtige zonsondergang.

Van dit plekje straalt de rust af.
Het werd al een beetje schemerig en het lijkt net
of de bomen staan te dromen, weerspiegeld
in het water van de Maas.

Willemstad is ook een heel leuk vestingstadje
met - uiteraard - een prachtige molen.

Een mooie tegenstelling. Een eeuwenoud bastion met
daarvoor een modern speeltuintje.

Deze sleep is onderweg naar de sluis bij Veere.

Een oud, maar heel fleurig straatje in Veere
met op de achtergrond de mooie toren van het
oude stadhuis.

In Ravenstein belandden we in een prachtige tuin.

Een stukje oude kerkmuur in Grave. Het is een prachtige
kerk en heel leuk is dat de oude kerkmuren van de
oorspronkelijke kerk er nog staan. Erg mooi.

zondag, juli 12, 2015

Van alles wat we tegenkwamen onderweg

De afgelopen dagen hebben we heel wat gefietst en
gewandeld, waarbij we natuurlijk weer heel veel moois tegenkwamen.
Zoals bijvoorbeeld deze prachtige rozentuin.

In de polder langs de Lodijk sprong er ineens een haas voorbij.
Jammer genoeg koos hij heel snel het hazenpad...

Achter de Wieksloterweg lag een berg zand langs het fietspad,
dat volgegroeid was met fleurige bloemetjes.

Even verderop zagen we een leuk veldje bloeiend vingerhoedskruid.

Een "rondje-Eem"-wandeling onder dreigende luchten.
Gelukkig was het veel geschreeuw en weinig wol, want op een
enkel spatje na bleef het droog. Het leverde wel mooie beelden op.

Hier ook een heel mooi plekje. De combinatie van het water,
de donkere lucht, de witte bruidssluier en de bloeiende bereklauw
maakt het net een schilderij.

In de grond die vorig jaar op dijk is aangebracht om deze
op te hogen groeit en bloeit nu van alles.
En eronder in het water zie je de gele dotters.

Een mooi paars bloemetje aan de oever van de Eem tussen het riet.

Op een zonovergoten middag bij de haven van Bunschoten-Spakenburg.
Aan de overkant zie je het nieuwe gedeelte van De Eemhof.

Daar kun je echt uren zitten te genieten van alles wat er af
en aan komt varen.

Een wei vol prachtige paarden en veulens.

Dit is mooi. Je ziet een veulen drinken bij de moeder.