Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, januari 05, 2016

Allerlei blikken op en rond Eem.

Een wandeling langs de Eem verveelt nooit.
Altijd zie je weer mooie dingen, zoals dit
bootje dat voor de zon uit komt aangevaren.

In het gras zit een flinke kolonie meeuwen, die
dan ineens als bij afspraak tegelijk opvliegen.

Op een winderige dag over de dijk lopend
kijk je heel mooi over het wuivende riet
heen richting Amersfoort.

In december bloeien er nog steeds korenbloemen
langs de dijk. Heel bijzonder!

Bij Eemnes lag dit skûtsje, dat helaas door vandalen
was losgemaakt van de kade. Ook hadden ze het snoer
met verlichting losgeknipt. Jammer toch!

De zakkende zon strooit heel speciaal licht
over de polder en de sloot.

De Eem in de bocht bij Legodorp, tegen
de zon in genomen.

In de verte ligt Soest. Het is overduidelijk
dat de zon al op zijn retour is.

Bomen, blubber en water.....

Er is de laatste tijd zoveel water gevallen
dat je, waar je ook komt, overal op de plassen
en blubber stuit.
Zoals hier in ons bos. Je kunt niet meer fatsoenlijk
over de paden lopen.

Op de plek waar deze enorme plas water staat
moeten in het voorjaar bloemzaadjes gezaaid worden,
zodat er in de zomer een bloemenweelde ontstaat.
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Tijdens de laatste storm heeft deze boom het
loodje gelegd. hij lijkt zo net op een sprinkhaan.

Op deze foto is heel duidelijk te zien dat
hij bij de breuk helemaal hol is.

Om de blubberpaden te ontwijken wandelen we vaak
over het fietspad door de bossen achter Soest.
Soms stuit je dan op leuke tegenliggers.

In het bos bij Groeneveld heb ik dit mooie
doorkijkje vastgelegd.

Ook in de polder zie je steeds weer mooie bomen
in kaarsrechte lijn langs de weggetjes.

Tot slot nog een rijtje wilgen langs een
slootje in de polder.

zondag, november 15, 2015

Paddenstoelen

Hoewel ik las dat er dit jaar minder paddenstoelen
waren, hebben wij er toch wel heel veel gespot.
Bijvoorbeeld deze mooie met een kleintje onder zijn dak.

Deze boom wordt van alle kanten aangevallen door een
heel leger paddenstoeletjes, die aan zijn wortels knagen.

Dit is ook een heel mooitje, die in een beetje mosachtige
grond staat.

Bij het hek van de school stond een heel kabouterdorp.

Deze boom wordt belaagd door een enorm zwammenvolk,
dat aan alle kanten aan hem vreet.
Ik ben bang dat hij dit niet gaat overleven.

Nog zo'n schatje aan de voet van een grote boom.

In het zand op Het Bluk kwamen we deze enorme bos
grote bruine paddenstoelen tegen.
Ik wist niet dat ze ook in het zand kunnen groeien.

Het verbaast ons dat er zoveel bomen staan met een
hele dot zwammen aan hun voeten. Dat is toch geen teken
van gezondheid lijkt mij.

Dit jaar hebben we heel veel rood-met-witte-stippen gezien.
Ze blijven toch altijd nog de mooiste.

Een soort dat ik nog nooit eerder was tegengekomen.
Het lijkt gewoon een "paddenstoelentoren" in het gras,
maar misschien zit er wel een oud stuk boomstronk onder.

Herfstkleuren

De afgelopen tijd hebben we tijdens onze wandelingen
weer volop kunnen genieten van alle mooie herfstkleuren.
Bijvoorbeeld in ons mooie bos. Doordat het een beetje
nevelig was hing er een waasje over de kleuren.

Het leuke laantje begint hier ook al aardig te verkleuren.
Het valt nu goed op hoe kaal het aan weerszijden is geworden.

Ook op Het Bluk heeft de herfst de verfkwast gehanteerd.

Bij Groeneveld raak je niet uitgekeken.
Het ene plekje is nog mooier dan het andere.
Zo'n bruggetje doet het altijd erg leuk.

Door de spiegeling in het water is de hele wereld bruin/geel
gekleurd. In de verte staat een klein roodachtig boompje
zich te spiegelen. Ik kan hier zo van genieten!

En dan staat hier voor de afwisseling een gele boom.
Het leuke is dat je in het water van de vijver kunt zien
hoe mooi blauw-met-witte-wolkjes de lucht is.

In de verte piept het kasteel nog net tussen de bomen door.

Nog zo'n prachtig gekleurde bomenrij langs het water.

In de polder voorbij de fietsbrug zagen we dit mooie laantje,
kleurig en zonovergoten.

Aan de buitenkant zie je deze mooie bomenrij, helemaal in kleur.

Ook langs de spoorlijn zie je de mooiste kleuren.
Of liever gezegd: zag, want het meeste blad is er nu wel af.

Dit boompje fleurt de hele buurt op met zijn mooie rode bladeren.

vrijdag, september 25, 2015

In en rond Boppard

In Boppard en de wijde omgeving raak je nooit uitgekeken.
Steeds kom je op nieuwe mooie plekjes of zie je een
al bekend plekje weer op een andere manier. Het blijft mooi.
Het uitzicht vanaf ons balkon op de overkant is altijd
prachtig en het is ontzettend genieten. Je ziet de
hele dag weer allerlei schepen langsvaren en ik kom
nooit aan lezen toe, want er is veel teveel te zien.

Dit vind ik het mooiste terras van Boppard.
Zo kleurrijk met al die mooie bloemen.
De serveersters hebben ook een mooie outfit.

Aan het eind van de boulevard kom je bij de grote bocht in
de Rijn en heb je een mooi uitzicht op de wijnvelden
tegen de berg.

Langs het pad naar het stadje staat een levensgroot
schaakspel, waar veel gebruik van wordt gemaakt.

Als je bij Boppard de berg op rijdt kom je op een grote
golvende hoogvlakte. Weer heel anders, maar ook erg mooi.

Dit prieel staat tegenover de Loreley. Het goot van
de regen en hier konden we even schuilen terwijl we
van het uitzicht stonden te genieten.

De stad Oberwesel vanuit de hoogte gezien.

Er loopt een ruim 4 kilometer lang wandel/fietspad
langs de Rijn tussen Spay en Rhens. Vandaar zie je steeds
weer mooie dingen, zoals deze bijzondere pandjes...

...of de Marksburg aan de overkant van het water.

En deze wandschildering is ook prachtig.

Op een avond liepen we tegen de schemering van Boppard
terug naar het hotel en zagen dit mooie ondergaande-zon-licht.

Een tijdje later kwam de volle maan precies boven de berg uit.
Prachtig hè?