Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, juli 21, 2009

Gendt aan de Waal


Van de week heb ik voor mijn zusje, die een paar dagen naar de Betuwe op vakantie gaat en daar onze roots eens wil bekijken, op Google Earth de plek opgezocht waar mijn opa en oma (van mijn vaders kant) vroeger woonden en waar ik als kind en jong meisje heel vaak logeerde.
Een klein eindje verderop langs de Waaldijk ben ik en ook mijn zusje die onder mij komt, geboren.
Je kunt in de bocht van de Waal Steenfabriek De Zandberg zien (je moet dan wel even op de foto klikken). Daar was mijn opa bedrijfsleider en woonde hij met mijn oma en tantes en oom.
Als je dan de dijk verder naar rechts afgaat staat ergens mijn geboortehuis, ik denk het eerste of tweede huis dat je ziet.
Als ik ging logeren zette mijn vader mij in Venlo op de bus en mijn opa of oom haalde mij dan met paard en wagen op bij de bushalte in Lent. Prachtig vond ik dan die rit over de dijk!
Het huis lag vlak aan de Waal met alleen een weggetje ertussen. Je kon vanuit de erker in de kamer de schepen voorbij zien varen.
Ik denk dat daar ook wel de oorsprong van mijn liefde voor water zal liggen.

Geen opmerkingen: