Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, november 22, 2013

Het Baarnse Bos blijft mooi.

Het Baarnse Bos is altijd weer mooi.
Gistermiddag scheen er een lekker zonnetje, dat de bladeren echt helemaal goudgeel kleurde.
Het leek op sommige plaatsen wel of ze licht gaven. Prachtig!
Dit is een heel "bladerplein" met in de verte zo'n lichte plek waar de zon door de bomen heen schijnt.

Net links hiervan begint een deel van het laantje, dat naar Paleis Soestdijk loopt en
waarover Wilhelmina en Emma en hun nakomelingen vaak gewandeld hebben.

Dit is nog een stuk van het laantje. Aan de bomen kun je zien hoe oud het is.
Vooral de zon in de boom naast het laantje geeft deze foto zo'n zonnige uitstraling.

Een gevelde boom doet het ook altijd goed tussen de bladeren op de grond.

Laatst had ik al een foto gemaakt van de Kleine Kom, maar nu ziet alles er nog veel geler uit.
Het zonnetje zet alles in een prachtige gouden schijn.

Hier sta ik aan de andere kant van de Kleine Kom, die je door de bomen heen nog net kunt zien.

zondag, november 17, 2013

Een paar foto's van hier en daar

Vandaag heb ik een paar "losse" foto's.
Deze foto van een eenzaam zwanenjong in de polder bij het Eemnesser sluisje was ik van de week nog vergeten.
Ik vind hem toch erg mooi, ook door de rust die deze foto uitstraalt.

De afgelopen week was het volle maan. Toen ik achter de luxaflex dicht wilde doen lachte het maantje me vriendelijk toe.

Gisteren reden we in redelijk mistig weer naar het Zuiden.
De tuidraden van de Waalbrug in de A50 zaten half in de mist, een bijzonder gezicht.

Op sommige plaatsen in Limburg - zoals hier - hing ineens een flinke mistbank. Gelukkig was het daar niet druk op de weg.

vrijdag, november 15, 2013

Wandelen over de dijk bij het Eemnesser Sluisje

Zomer of winter, mooi weer of niet, bij het Eemnesser Sluisje is het altijd prachtig om te wandelen.
Deze keer was het prachtig zonnig weer met bijna geen wind, het leek wel voorjaar.
Alleen aan de wilgen langs de Eemnesser Vaart kon je zien dat het toch echt wel herfst was.

We waren niet de enigen die volop genoten van deze prachtige dag. Er waren zelfs bootjes op de Eem.
Hier is het eerste dat we tegenkwamen.

Aan de andere kant van de dijk in de weilanden zat een flink aantal ganzen te smullen van het sappige gras.
Het was heel leuk om te zien hoe zo'n hele rij zich steeds tegelijk voortbewoog over het gras en al die witte kontjes naast elkaar voorthuppelden.

Hier is het tweede bootje dat ons tegemoet voer.

De vorige keer dat we hier liepen waren al die sloten en plassen bijna zonder water en zag je alleen zand.
Dat was nu wel anders. Alles stond vol water en de schaapjes weerspiegelden helemaal in de plas.

woensdag, november 13, 2013

Natuurschoon in onze naaste omgeving

Om van veel moois te genieten hoeven wij niet ver weg te gaan.
Kijk maar eens naar deze foto's, allemaal gemaakt binnen een straal van ruim een kilometer.
Toevallig viel mijn oog op deze bijzondere paddestoel, die op de stam van een berkeboompje groeit.
Wonderlijk, het lijkt net een vliegende schotel.

Als je deze foto ziet begrijp je waarom wij tegenwoordig maar over de geasfalteerde paden en wegen wandelen.
Het pad langs de Eem is zonder laarzen aan je voeten bijna onbegaanbaar.

Daarom wandelen we o.a. langs de Torenlaan, waar we deze prachtige geel verkleurde boom tegenkwamen.

Even verderop staat deze al even prachtige rode boom.

Toen we voorbij deze bomen waren heb ik me omgedraaid om een foto van beide bomen te maken.
Een mooi overzicht van deze schitterende laan.

vrijdag, november 08, 2013

Herfstkleuren

Wat zijn die herfstkleuren toch prachtig!
Dit is een heel mooi plekje in het Cantonspark. Je ziet er zoveel verschillende kleuren.

Tussen allemaal nog groene bomen staat hier ineens een geel verkleurd exemplaar, dat doordat de zon er net op schijnt zelf bijna licht lijkt te geven.

Een fietspad door het bos met alweer zo'n prachtig verkleurende boom.

Dat is een leuke verrassing. Een paard-en-wagen komt ons tegemoet. Ik had best zin gehad om er een ritje mee te maken, maar ja.....

Een stukje verderop kwamen we twee ruiters tegen. Mooi gezicht zo in de verte.

Wat zou het leven toch saai zijn zonder die verschillende seizoenen, die elk hun eigen mooie dingen hebben waar je dan telkens weer zo van kunt genieten.

dinsdag, november 05, 2013

Slecht weer op zondag

Afgelopen zondag liet het weer zich nou niet echt van zijn beste kant zien!
Alle mogelijkheden werden uit de kast gehaald, van donder en bliksem tot regen en hagel,
en dat alles begeleid door een flinke wind.
Ik maakte deze eerste foto toen ik dacht dat het al heel hard ging, maar zoals de volgende twee laten zien
kon er nog best wel een schepje bovenop.

Gelukkig werd het in de loop van de middag droog, zodat we nog een wandelingetje konden maken.
De lucht boven de polder zag er prachtig uit.

Deze zwanen waren kennelijk blij dat ze weer eens iemand zagen, want ze kwamen snel op me afzwemmen.

zondag, november 03, 2013

Bijzondere plaatjes uit Amerika

Onze vriend uit Amerika stuurde laatst een stelletje foto's van bijzondere plekjes in Amerika.
Ik vind ze zo mooi dat ik ze jullie ook wil laten zien.
Hoge bomen vangen veel wind zegt men altijd, maar wat zal deze boom dan een windvanger zijn!

Je moet wel een goede stuurman zijn om deze boot zonder krasjes door dit kanaal in Griekenland te krijgen.

Een voorbeeld van een leuke daktuin in New York. Je hebt alleen wel last van pottenkijkers uit die wolkenkrabbers lijkt mij.

Een luchtfoto van de Niagara Watervallen. Hier hebben wij met onze vrienden rondgelopen.
We zijn zelfs beneden achter de waterval geweest. Prachtig!

Een voorbeeld van een leuk zwembadje. Dit is een plekje in Samoa.
Het zal er ongetwijfeld heerlijk zwemmen zijn, maar ik denk dat je al moe bent voor je een duik kunt nemen.

Wat vind je van dit huis? Je zult hier vast niet voor elk akkefietje naar beneden gaan.....

vrijdag, november 01, 2013

Nog eens het Baarnse Bos

Na de storm van afgelopen maandag liepen we van de week weer eens ons Baarnse Bos door om te kijken of
de storm hier ook veel schade veroorzaakt had, maar dat viel ons nog wel mee.
Er lagen wel veel afgewaaide takken, maar we zagen niet veel echt omgewaaide bomen.
Wel deze, die precies voor de voeten van een kabouter neer is gekomen.
Een leuk gezicht, het was net of die kabouter ernaar stond te kijken.

Bij de kleine kom hebben we even genoten van de mooie weerspiegeling van de bomen aan de overkant in het water.

Af en toe heb je moeite om door de afgevallen bladeren te zien waar de paden nu precies lopen.
En je moet goed uitkijken, want die bladeren camoufleren ook de stukken modderpad door ze mooi te bedekken.
Je merkt ze pas op als je voeten wegzakken in de blubber.

Hier is het niet meer gelukt om de viezigheid helemaal te bedekken en komen de waterplasjes toch tevoorschijn.
Het is jammer dat ik die heerlijke geur van het natte bos met de kruidige bladeren niet bij de foto's kan voegen.

woensdag, oktober 30, 2013

Het hoekje Praamgracht/Eem

Maandagmiddag toen de storm over zijn hoogtepunt heen was hebben wij nog een rondje Eem gelopen.
Ik denk door de stuwing van de wind was het water in de Eem bijzonder laag,
wat heel goed te zien was op het punt waar de Praamgracht in de Eem uitmondt.
De stenen op de bodem liggen zelfs helemaal bloot.

Op de plek waar de Praamgracht de Eem in stroomt is jaren geleden een houten schot geplaatst om de schade
die de golfslag van de schepen op de Eem aan de Praamgracht veroorzaakte wat te beperken.
Doordat het water in de Praamgracht veel hoger staat dan dat in de Eem ontstaat er zo een heuse waterval.

dinsdag, oktober 29, 2013

Wat een storm!

Wat een storm raasde er gisteren over ons land. Gelukkig viel het hier in ons dorp nog mee, al zijn er toch nog heel wat bomen omgegaan en takken afgebroken.
Toen de wind wat was gaan liggen zijn we nog een stukje gaan wandelen en zagen heel wat schade hier en daar.
Op het hoekje bij de Aak en de Tjalk was ook een grote tak afgebroken, die in de boom erachter was blijven hangen.

Ze waren druk bezig om de tak af te zagen.....

....en zonder nog meer schade te veroorzaken naar beneden te krijgen.

Natuurlijk is er altijd belangstelling genoeg, maar ik blijf er liever een beetje bij uit de buurt. Je weet nooit of er iets wegspringt om op jouw hoofd te landen.

Op bij de oude camping Bestevaer waren de nodige takken naar beneden gekomen.

En 's ochtends fietste mijn husband door de Vondellaan, waar de brandweer een omgewaaide boom aan het opruimen was.

zondag, oktober 27, 2013

Nog wat herfstfoto's

De natuur hult zich zo zachtjesaan in herfstkleuren en daarvan zou je wel duizenden foto's willen schieten.
Zoveel maak ik er maar niet, maar ik heb er toch weer een aantal mooie gemaakt. Vind ik zelf tenminste....
Bijvoorbeeld in het Cantonspark dit kleine paadje naar de kolonnade, die een beetje verscholen ligt tussen de verschillende kleuren groen en bruin.

De Pekingtuin is ook mooi. Vooral dit al helemaal verkleurde boompje bij de fontein.

Ik dacht eerst dat er allemaal bergjes bladeren op het gazon lagen, maar bij nadere inspectie bleken het paddestoelen te zijn.
Ze waren wel over het mooiste heen, dus ik kan me voorstellen hoe mooi ze oorspronkelijk waren.

In de berm langs de Torenlaan richting Soest staan overal paddestoelen, die zich een weg hebben gebaand door de laag dorre bladeren heen.
Vooral deze rode exemplaren vormen een mooie herfstdecoratie tussen de weg en het fietspad.

Deze vallen wat minder op, maar ze doen het leuk zo vlak langs de weg.

En tot slot nog een paar bolle modellen wat verderop langs het voetpad van de Stadhouderslaan.