Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, januari 23, 2008

Goed nieuws ?


Volgens Ronald van Katwijk duurt voor het rode stoplicht wachten vaak veel te lang. Hij promoveert binnenkort aan de Technische Universiteit van Delft op een methode die verkeerslichten slimmer moet maken.
Bestaande verkeerslichten springen op rood zodra een aantal auto’s die dicht op elkaar rijden is gepasseerd. Er wordt geen rekening gehouden met auto’s die iets later komen. Een detectiesysteem in het wegdek geeft direct een signaal af als er na de eerste stoet auto’s een gat valt, waardoor het licht op rood springt. Vervolgens springt een ander verkeerslicht op groen. De volgorde waarin dat gebeurt is van te voren ingesteld, zonder dat er rekening wordt gehouden met een veranderende verkeersituatie.
Dit verklaart waarom een verkeerslicht ook op groen springt als er niemand voor staat te wachten. Van Katwijks systeem lost dit probleem op door slimmer in te spelen op zulke veranderende verkeersomstandigheden.
De verkeerslichten op een kruispunt communiceren met elkaar, maar ook met de verkeerslichten op een ander kruispunt. Hierdoor wordt rekening gehouden met de verkeersdrukte.
Als vijf auto’s achter elkaar keurig door groen rijden, dan zal een andere groep auto’s die een paar seconden later komt niet hoeven remmen voor het rode licht.
Volgens een nieuw onderzoek van de TU Delft staan 'communicerende verkeerslichten' veel meer op groen dan op rood.

Geen opmerkingen: