Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, december 23, 2008

Nog even en we gaan allemaal insecten eten

Wil je nog een suggestie voor het Kerstdiner? Deze las ik in Spitsnieuws:

Over twaalf jaar is er heel wat veranderd in onze Nederlandse samenleving. Volgens hoogleraar Arnold van Huis van de Universiteit van Wageningen eten we dan allemaal insecten, want volgens hem vormen de insecten in de toekomst een noodzakelijke vleesvervanger.
Op bepaalde plekken is het nu al mogelijk om insecten te kopen, maar de onderzoeker denkt dat de beestjes uiterlijk in 2020 zelfs in de supermarkt te vinden zullen zijn.
"De afgelopen tien jaar is de acceptatie van insecten als voedsel enorm toegenomen. Over nog een jaar of tien is Nederland zo ver dat insecten overal verkrijgbaar zijn."
Voor ons klinkt het misschien raar, maar 80 procent van de wereldbevolking eet al insecten. In totaal zijn er 1400 soorten die wereldwijd gegeten worden. De kleine beestjes worden steeds belangrijker als vleesvervanger. De productie van vlees gaat ten koste van landbouwgrond en draagt bij aan het broeikaseffect.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik moet er niet aan denken om me eerst door een lekkere vette mug te laten steken en hem dan te grillen en smakelijk op te peuzelen, om nog maar te zwijgen over nog viezere beestjes!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik geloof dat ik overgeven moet......