Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, november 14, 2010

Doornenbal


Een tijdje geleden waren wij in Nijhof Woonwarenhuis hier in Baarn en werden we geholpen door een heel aardige heer.
Hij had een naamplaatje op dat half in zijn borstzakje verscholen zat, maar toch werd mijn oog erdoor getrokken. En terecht, want toen ik goed keek zag ik staan: Bert Doornenbal.
Dus ik zeg tegen hem: "Wat een bekende naam heeft u, ik heet namelijk ook Doornenbal". Nou, hij vond het net zo leuk als ik en vertelde, dat hij jaren geleden op een dag bij de Cunerakerk in Rhenen geweest is, waar allemaal Doornenballen uit heel Nederland bij elkaar waren. Dus wij heel enthousiast reageren dat wij daar ook waren.(Ik meen met papa, Hans, Tineke en Rob en Hans en ik.)
Hij ging heel trots verder met de mededeling, dat hij een boek heeft waarin alle geslachten Doornenbal beschreven staan. Natuurlijk hebben wij dat boek ook, alleen heeft deze Bert Doornenbal ook nog latere aanvullingen en die heb ik helaas niet.
Na het uitwisselen van gegevens over waar we oorspronkelijk vandaan komen en zo riep hij me bij het weggaan nog na: "dag ver familielid!"
Op deze site kun je lezen dat in 2007 843 mensen met de naam Doornenbal in Nederland woonden. Je moet dan rechtsbovenaan even de naam intikken.
Dit is trouwens een leuke site, je kunt er alle mogelijke achternamen in opzoeken.

3 opmerkingen:

roetmops zei

Rob is heel nieuwsgierig geworden en gaat gelijk kijken op de site.

Rob van Hulst zei

Hoi Mawilma,
Ik kan me die dag nog goed herinneren. We eindigden tussen de weilanden waar een "Donjon" (een soort versterkte toren waar men toevlucht kon zoeken) had gestaan. Daar zou de eerste Doornenbal in de 16-zoveel onrijpe kastanjes, nog in de omhullende ballen met doornen vanachter een heg naar voorbijgangers hebben gegooid. Het gekke is dat ik daarbij de ondeugend grijnzende kop (met pijp) zie van Pa Doornenbal... Die was daartoe ook zeker in staat. Erfelijk belast?? En nu gauw naar die website! Groetjes, Rob

Teus zei

Wie kan mij helpen aan het Familieboek Doorne(n)bal?
Ik heb de uitgave van 1962, samengesteld door Nico Plomp nog,, maar er blijkt een nieuwere uitgave van 1995 te zijn!