Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, november 08, 2005

Zelfscannen bij AH Amersfoort

Vorige week hoorde ik al van mijn voormalige baas, dat klanten van Albert Heijn in filiaal Emiclaer in Amersfoort vanaf vandaag zelf hun boodschappen kunnen scannen.

Er wordt hier een proef gedaan met zelfscankassa's. Klanten kunnen op drie manieren afrekenen: op de traditionele manier en via handscannen of express-scannen.
Bij handscannen leest de klant tijdens het boodschappen doen met een scanner de boodschappen. Bij de uitgang hoeft hij alleen nog te betalen. Bij express-scannen vervult de klant ook de rol van de caissière. Na het winkelen scant hij alle producten en rekent af bij een zogeheten betaalpaal.
Deze proef duurt drie maanden. Albert Heijn hoopt hiermee de wachttijd bij de kassa te minimaliseren. Andere supermarkten, zoals Hoogvliet, doen al langere tijd proeven met zelfscannen.

6 opmerkingen:

Jeanette zei

is dit niet vreselijk diefstal gevoelig? Of kan je niet selectief scannen? Zoals bijvoorbeeld het 'vergeten' kratje bier op het uitklaprekje.

Mawilma zei

Als ik het goed begrepen heb wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd.
De ervaring met eerdere kleinere proeven is dat het enorm meevalt. Je kunt ook nog steeds te gemakkelijk met iets onderin je tas of onder je jas door de normale kassa's.

Richard zei

In de kantine's op het werk mag je tegenwoordig ook zelf scannen. Het eten is inderdaad voor een hoop mensen een stuk goedkoper geworden. Maar ja een cassiere kost ook een hoop geld.

Ik meen trouwens dat de AH in Rotterdam Kralingen al langer een zelfscan proef doet.

Marc zei

Bij ons in de kantine hebben we 'gewoon' nog mensen achter de kassa. Ik lijkt me toch raar, dat zelf scannen en afrekenen. Heeft Moberg hier ervaring mee uit eerdere bedrijven of zijn er al andere proeven mee gedaan in Nederland?

Mawilma zei

Misschien tipt hij Ikea wel om het daar ook in te voeren.
Een bankstel neem je ook niet zo makkelijk onopgemerkt mee.

Marc zei

Gisteren was ik in de kantine van een klant. Je stopt daar je pas in een apparaat en toest op een touch-screen je bestelling in. Het bedrag wordt van je pas afgeschreven en met de bon haal je vervolgens je bestelling bij de balie. Ook leuk.