Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, oktober 22, 2007

Bosbranden in Zuid-California

Het zuiden van de Amerikaanse staat Californië wordt geteisterd door bosbranden.
Op verschillende plekken zijn de branden zo hevig dat mensen hun huizen moeten verlaten. Er is één dode gevallen. Veel huizen en gebouwen zijn al door de vlammen gegrepen en totaal verwoest. 1000 brandweermannen bestrijden het vuur. Maar dat gaat moeizaam omdat er een harde wind staat.
De grootste problemen doen zich voor in de regio Malibu, bij Los Angeles. Daar wonen veel beroemdheden. Onder meer Mel Gibson, Olivia Newton John en Dick van Dyke moesten van de brandweer hun woning verlaten.

Vroeger zou ik bij het lezen van dit bericht gedacht hebben: "tjongejonge", maar nu zegt het me veel meer.
We hebben met eigen ogen gezien hoe droog het daar is. De meeste stuwmeren staan maar ongeveer half vol en het park Yosemite in California, dat op onze planning stond, hebben we overgeslagen omdat we onderweg al hoorden dat de watervallen - de eigenlijke trekkers van dit National Park - bijna opgedroogd waren.
Je zag langs de weg ook overal van die "dustdevils", een soort tornado's maar dan enkel stof, die over een veld vliegen.
Het is te hopen dat de branden snel bedwongen zijn, want het lijkt me vreselijk angstig als je in die buurt woont.

1 opmerking:

Marc zei

Ik begrijp wat je bedoelt. Hoe erg dit ook, voor mij is het nogal ver van mijn bed. Mooie foto trouwens van de brandweerman.