Vandijkonline-vrienden-weblog

zaterdag, juli 31, 2010

Nostalgie op de Soester Eng

Donderdagmiddag was er op de Soester Eng - het "boerengebied" van onze buurgemeente Soest - een demonstratie van het op nostalgische manier oogsten van het laatste stukje roggeveld.

Het is wel duidelijk dat het maaien vroeger heel wat energie kostte. Als je op de foto klikt kun je heel duidelijk de zicht (een kleine zeis) in de rechterhand van de maaier zien.
Daar snijdt hij de pluk rogge mee af, die hij met de pikhaak bij elkaar houdt.

'Jong geleerd is oud gedaan" lijkt dit kleine mannetje te denken, terwijl hij goed kijkt naar wat er allemaal gebeurt.
Dit schoven maken heb ik vroeger zelf ook wel gedaan als ik bij mijn oom en tante logeerde. Ik weet nog goed dat ik dan 's avonds hele geschuurde en geschaafde armen had van dat stugge graan.

Hier staan de schoven te wachten tot ze op de wagen geladen worden.

En paard en wagen staan al klaar om aan te treden.

Deze twee foto's heb ik van de website van de Gooi- en Eemlander gehaald. Wij hebben dit niet meer zelf gezien, maar het hoort er toch wel bij om het verhaal compleet te maken.

Dit is toch wel heel wat anders dan die grote machines van tegenwoordig, die in één rondritje alles doen waar vroeger zoveel man- en paardenkracht voor nodig was.

2 opmerkingen:

emsland-life zei

Die moderne machines......verschrikkelijk. Heb ooit een man gekend die dwars door een combain(dorsmachine voor granen) gegaan was. Vreslijk, helemaal bont en blauw. Later in het ziekenhuis viel het gelukkig nogal mee. Hij was alleen zijn zaad kwijt.(grapje -met baard - onder ambulance-personeel)

roetmops zei

Dit is nu echt nostalgie, tijdens de vakantie periode mogen we elk jaar weer genieten van al die prachtige oude ambachten. Maar je hebt gelijk hoor. Als we nu nog zo moesten werken. Haalden we het pensioen nooit.Het lijkt idyllisch maar het was een zwaar leven.Toch vraag ik me soms af: waren ze toen niet gelukkiger en voldaan dan wij nu??