Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, januari 02, 2012

André Kuipers

Zoals jullie ongetwijfeld wel weten is onze landgenoot André Kuipers de eer te beurt gevallen de ruimte ingeschoten te worden om daar tot mei van dit jaar o.a. een aantal wetenschappelijke experimenten uit te voeren.

Het leuke is dat ik via via op Twitter steeds foto's krijg toegestuurd, die André naar de aarde twittert of op zijn weblog publiceert. Omdat ik dacht dat jullie dat misschien ook wel interessant zouden vinden vind je hier een selectie.
Op deze eerste foto zie je André in de cabine of cockpit en je ziet de ramen waar hij doorheen kan kijken.

Als je in de ruimte reist heb je andere tegenliggers dan hier op aarde op de snelweg, zoals bijvoorbeeld deze voorbijsjezende komeet.

Zo was het beeld bij het naderen van het ISS-station. Ik denk dat je op de achtergrond de aarde ziet.

Dit is een prachtige foto van het uitzicht op het blauwe water van de Bahama's, zoals André dat vanuit de ruimte zag.

Er moet natuurlijk ook gegeten worden aan boord. Zo ziet André's voedselvoorraad voor vier dagen eruit. Dat het er nu echt smakelijk uitziet kan ik niet zeggen, maar ja, ze zullen het gasfornuis ook wel niet bij zich hebben.

Bij deze foto heb ik het onderschrift er maar even bij laten staan. Je kunt zo precies zien wat er op staat en zoeken waar wat precies is.

De tijd wordt - zoals je hier kunt constateren - wel in gewichtloosheid maar niet in ledigheid doorgebracht. Er wordt druk gewerkt. Het lijkt me wel heel lastig om steeds op de juiste plek te blijven hangen, maar dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

En dit is de laatste foto, die ik vandaag kreeg. Er staat bij: Loodgieter in de ruimte. Urinetank verwisseld. Bescherming vanwege de chemische vloeistoffen in het system.
Ik vind het op zich al heel bijzonder dat er zo'n raket met mensen de ruimte in geschoten wordt en dat die mensen dan overstappen in een ander ruimtestation. Maar dat er nu vandaaruit via foto's en weblogs met de aarde gecommuniceerd wordt is toch eigenlijk helemaal een wonder.

1 opmerking:

Nell zei

Dat kun je wel zeggen -echt een wonder-! Nu gaat mijn interesse niet echt uit naar de ruimtevaart, maar deze foto's vind ik toch wel heel bijzonder. En geven je toch een beeld van wat daar boven allemaal afspeelt.