Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, augustus 24, 2005

Lozenges?

Vanmorgen nam ik weer een Fisherman's Friend, een van mijn favoriete snoepjes. Omdat mijn standaard smaak de laatste keer bij de Makro was uitverkocht, heb ik nu een andere smaak: "Extra Sterke Lozenges".

Deksels, wat betekent dat Lozenges eigenlijk. Het standaard op mijn laptop geïnstalleerde woordenboek bracht geen oplossing, die was net zo slim als ik en kende het woord niet. Een search op het internet bracht meer duidelijkheid.
Lozenges is een verzamelnaam voor snoepjes die een medische oorsprong hebben. Zoals daar zijn de Pepermunt, de Wybertjes (die de vorm hebben van een ruitje en die vorm heet lozenge). Van oorsprong is het borstplaat met een kruidenextract en die langzaam verfijnd tot een snoepje met een bedoeling. De pepermunten zijn bij het gereformeerde deel van de bevolking een traditioneel "tijdens de preek en collecte" snoepje geworden: de gereformeerde opium. De jujube is ook zo'n snoepje genoemd naar de Ziziphus jujuba. Vroeger werden de lozenges gemaakt door apothekers nu is het de zoetwarenindustrie.
Zo, weten we dat ook weer.

1 opmerking:

Mawilma zei

Heb je ook nog informatie voor me over de Potters?
Daar zweer ik namelijk bij tijdens keelpijn- en kriebelhoestaanvallen.