Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, augustus 30, 2006

Moderne kapers

Addo Stuur – schrijver van diverse computerboeken en directeur van Visual Steps – schreef de volgende column in het maandblad “Zin”:
Enkele maanden geleden wilde ik mij registreren voor het nieuwe Europese domein “.eu”. Dan zou ik naast www.addostuur.nl en www.addostuur,tv ook het moderne achtervoegsel addostuur.eu hebben. Misschien dat dit domein in de toekomst wel populair wordt, je weet maar nooit.
Tot mijn grote verbazing was mijn naam als geregistreerd, de naam was enige dagen eerder “gekaapt”.
Na een klein onderzoekje blijkt dit gedaan door een Belgische (concurrerende) schrijver van computerboeken. Ik was perplex; een raar idee dat iemand met je naam aan de haal gaat. Gemengde gevoelens komen dan boven. Allereerst verbazing: hoe komt iemand erop? Wat is zijn bedoeling? Als je www.addostuur.eu intypt gebeurt er (nog) niets. Misschien wil hij me later wel een poot uitdraaien. Ik weet dat er bedrijven zijn die handelen in domeinnamen. Er zijn in het verleden exorbitante bedragen neergeteld voor domeinnamen als sex.nl en hotels.nl.
Maar mijn naam? Wat is die nu waard? Even voel je je gestreeld, blijkbaar ben je waardevol genoeg om te kapen. Maar als je erover nadenkt word je ook een beetje boos: ik vind dat je van eigennamen moet afblijven. Ik dacht dat Belgen netjes, aardig en beschaafd waren.
In Nederland worden door de rechter domeinnamen met eigennamen onverbiddelijk teruggegeven aan de drager van die naam. Lee Towers heeft dat ook zonder veel moeite voor elkaar gekregen.
Maar misschien is in België het kapen van eigennamen nog toegestaan.

Geen opmerkingen: