Vandijkonline-vrienden-weblog

zaterdag, december 09, 2006

Bij welke groep hoor jij ???


Subtiel een pion verschuiven, een kaart achterhouden, stiekem de vragen van tevoren lezen of de dobbelsteen een klein tikje geven? Bijna de helft van alle Nederlanders speelt weleens vals. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van spellenfabrikant Jumbo.
Ongeveer 41% van de ondervraagden gaat een paar keer per week om de tafel zitten voor een spel. Tweederde vindt dat vooral gezellig.
Bijgeloof speelt ook een rol: meer dan de helft blaast automatisch hoopvol op de dobbelsteen.
De echte gelukszoeker kiest ook de pion met tactiek. Vooral de rode is favoriet, direct gevolgd door de blauwe. De bruine blijft het vaakst in de doos.
Aan de troostende mededeling "het is maar een spelletje" hebben veel spelers een broertje dood. Regelmatig wordt er gevloekt, vliegen de dobbelstenen door de lucht of verlaat iemand boos de kamer.
De grootste ergernis is een medespeler die niet oplet. Toch zeggen vier van de vijf spelers goed tegen hun verlies te kunnen.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens m'n zussen hoor ik af en toe bij de valsspelers. Ik ben het daar natuurlijk hélemaal niet mee eens. Maar als het wél zo zou zijn, troost mij de gedachte dat bijna de helft van alle Nederlanders weleens vals speelt. Dan ben ik dus héél normaal en ga ik vrolijk verder met valsspelen want ze zeggen vaak tegen me: "Doe normaal!" De grootste ergernis is een medespeler die niet oplet, maar wat denk je van iemand die een kwartier over één beurt doet, zodat je de zandloper moet zetten?

Mawilma zei

Nou, mevrouw of mijnheer Anonymus, als je zussen vinden dat je vals speelt zal dat ook echt wel zo zijn. Ook al is het maar af en toe.
Om je dan te verschuilen achter iemand, die het spel verziekt door een kwartier over één beurt te doen helpt je natuurlijk niet. Vals is vals! Heb je dat niet van je moeder geleerd? Ik wel van de mijne!

Anoniem zei

Nou, mevrouw mawilma, niet zo hoog van de toren blazen hoor! Mijn moeder had nooit tijd om spelletjes met me te doen, dus ik heb van haar niet geleerd dat ik niet vals mocht spelen. En trouwens, ik kan ook best tegen m'n verlies hoor. Ik kan er alleen niet tegen dat ik niet win!!

Mawilma zei

Ik constateer, dat je moeder gelukkig wel tijd had om je te leren voor jezelf op te komen.
Misschien is dat nog wel belangrijker.
Hoewel, zou het één met het ander te maken kunnen hebben?

Marc zei

Mijn moeder leerde mij alles in mijn macht te doen om maar te winnen. Alles is geoorloofd!! Of nou juist niet? .... Had ik maar beter opgelet .... ;-D

Wel balen als je moeder nooit tijd had voor een spelen. En super lang moeten wachten op een medespeler, daar zou ik me ook aan ergeren.

Anoniem zei

Mawilma, ik moest even diep nadenken over je wijze woorden, maar ik geloof dat ik ze snap.
Marc, bedankt voor je medeleven. Verder heb ik wel een fijne jeugd gehad hoor! En ik snap nu ook eindelijk waarom jij vroeger zo vaak in het gips zat: alles was geoorloofd! En Michel, we spelen inderdaad Mens Erger Je Niet! Eén van de Gouden Regels voor Geluk van Mawilma was: Lach veel, zo vaak als je zin hebt. Er zijn redenen in overvloed. Dat doen we dus, ook op deze manier. Allemaal nog een gezellige avond!

Anoniem zei

bent u soms samen met de andere persoon: EOKJERNNEAGH ?????

Anoniem zei

Ja, dat is m'n maatje!

Marc zei

Pfoe, ik zou haast niet meer toestaan om anonymous comments te plaatsen.