Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, juli 27, 2012

Kasteel Moermond in Renesse

In Renesse logeerden we in een heel bijzonder hotel. Het is de voormalige orangerie van een kasteeltje, dat op een groot landgoed ligt. Dit is het vooraanzicht en huisvest de eetzaal. De hotelkamers liggen in laagbouw achter deze mooie voorkant.

We zijn natuurlijk ook even naar het kasteel gewandeld en dat was echt de moeite waard. Over een stenen bruggetje loop je de slotgracht over en dat is al een juweeltje op zich.

Een zuil met een leeuw erop verwelkomt je en op alle hoeken van het terrein staan van die leuke kleine torentjes.

Hier zie je het kasteel van de andere kant. Wat jammer is - je ziet dat hier nog net - is dat er een moderne zaal achter het kasteel is gebouwd voor bruiloften, partijen, congressen enzovoorts, waarvan de gasten dan vaak overnachten in de voormalige orangerie. Het kasteel op zich is prachtig.

Er zit een mooie oude voordeur in, waarop je kunt lezen dat dit uit 1613 stamt. Helaas is mijn Latijn niet zo goed dat ik kan lezen wat er verder nog staat.

Aan het eind van een klein paadje lag dit roeibootje in de slotgracht en ik zag al voor me hoe in oude tijden de kasteelvrouw met haar hofdame over de gracht geroeid werd in haar mooie outfit.

1 opmerking:

Nell zei

Bij de eerste foto dacht ik dat je het archief in was gedoken van om een van jullie reisfoto's te laten zien. Maar ik begrijp dat dit niet het geval is. Wat prachtig dit alles. Wat betreft het bootje, in gedachten zie ik jullie tweeën al heel romantisch over het water glijden.