Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, september 19, 2012

Marksburg

Hoog boven het stadje Braubach ligt de Marksburg - als ik het goed begrepen heb - het enige kasteel in Duitsland dat nog helemaal intact is gebleven. Vanaf de Rijn kun je het al van verre zien liggen.

Omgekeerd heb je vanaf het kasteel een prachtig uitzicht op de Rijn en je kunt goed zien hoe ver beneden die ligt.

Rond het kasteel loopt een soort rondgang met een mooi aangelegde bloemenrand. Gelukkig is het wel afgezet met een muurtje.....

De oude woonvertrekken mochten bezichtigd worden en daar zagen we o.a. dit mooie bed. Je kunt wel zien dat er geen lange mensen woonden.

In een van die vertrekken staat een mooie oude kist met een schildering erboven.Ik denk tenminste dat het geschilderd is, maar het zou ook geborduurd kunnen zijn.

Alle woonvertrekken hadden diepe nissen bij de ramen. Soms stonden daar tafels met banken en hier zie je zo'n nis met een paar antieke muziekinstrumenten. In gedachten zie je de kasteelbewoners er samen zitten om muziek te maken.

Dit tafreel is wat minder lieflijk en stelt een aantal krijgslieden voor in chronologische volgorde. Maar ja, die hoorden er nu eenmaal ook bij.

Dat er ook aan huisvlijt gedaan werd kon je zien in deze kamer, waar o.a. een levensgroot weefgetouw staat.

1 opmerking:

Nell zei

Helemaal mijn ding, dit oude kasteel. Heerlijk om dat zo te kunnen zien. Mijn dochter wilde vroeger ook altijd van die raam nissen. Dat leek haar altijd heerlijk om op te zitten en dan lekker al mijmerend weg te dromen en naar buiten kijken. Nu ik daar zo aan denk zelf had ik op mijn slaapkamer een bureau voor het raam gezet, ging er altijd bovenop zitten, ramen open en genieten van moeder natuur. Dit blog brengt me wel terug in het verleden.