Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, december 12, 2005

Raadseltje

Nog maar een oefeningetje om jullie hersens wat losser te krijgen:


Barbara heeft dozen in drie formaten: groot, standaard en klein. Ze zet 11 grote dozen op tafel. Sommige van deze dozen laat ze leeg en in elk van de andere plaatst ze 8 standaarddozen. Sommige van die standaarddozen laat ze leeg en in elk van de andere plaatst ze 8 (lege) kleine dozen. Van alle dozen op tafel zijn er nu 102 leeg.
De Vraag: Hoeveel dozen heeft Barbara in totaal gebruikt?

Ik vind hem zelf heel moeilijk hoor, maar jullie zijn vast heel knap.......

6 opmerkingen:

Richard zei

Van de 11 grote dozen vult ze er 5 en laat ze er 6 leeg
De 5 grote dezen vult ze met 40 middelgrote, hiervan vult ze er 8 en laat er 32 leeg
De 8 middelgrote dozen vult ze met 64 kleine dozen die ze allemaal leeg laat.
Er zijn nu 6 + 32 + 64 = 102 dozen leeg.

Mawilma zei

Het is bijna goed.......maar net niet helemaal.

Mawilma zei

waarom blijven die comments toch steeds hangen?

Peter zei

Even afgezien van het feit dat ik me afvraag waarom onze Babs dit zou doen...:

Het verlengde antwoord van Richard's(en volledige antwoord) is 102 lege dozen + 13 gevulde dozen = 115 gevulde dozen.

Ik was echter op een andere manier op het antwoord gekomen..: minimaal zijn er 11 lege dozen (de grote), en door een doos te vullen komen er 7 lege bij (8 lege, maar de grotere doos is weer gevuld) (Okee, het aantal van 11 lege dozen is niet haalbaar, je hebt minimaal 1 gevulde standaarddoos nodig, maar dat veranderd niets aan de berekening).
102 (lege dozen ) is dus 11+7x, en het aantal volle dozen is dus 8x+11. Uit de eerste vergelijking volgt x=13, daaruit volgt weer dat het aantal volle dozen = 115.

Mawilma zei

Dit is het officiele antwoord:
Door in een doos 8 andere dozen te zetten, neemt het totaal aantal lege dozen toe met 8 - 1 = 7. Als we het aantal keer dat 8 dozen in een andere doos zijn geplaatst x noemen, dan weten we dat 11 + 7x = 102. Hieruit volgt dat x=13. In totaal zijn er dus 11 + 13 × 8 = 115 dozen gebruikt.
Ik heb diep respect voor jullie, hoor!

Mawilma zei

En weer heeft mijn comment een duwtje nodig. Hoe komt dat toch? Hebben jullie daar ook last van of ligt dat soms aan mijn overproductiviteit?