Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, december 14, 2005

Statiegeld op blikjes en petflessen

Het wordt steeds waarschijnlijker dat er vanaf komend jaar statiegeld komt op blikjes en petflesjes. Door consumenten een klein bedrag van mogelijk 25 cent extra te laten betalen, willen een Kamermeerderheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorkomen dat de lege verpakkingen op straat terechtkomen.

In de Tweede Kamer zijn alleen CDA en VVD het er vooralsnog niet geheel over eens of een statiegeldsysteem de juiste oplossing is voor het zwerfafval, dat voor burgers een van de grootste ergernissen is. Sinds 2001 lukt het niet om de afspraken te halen die gemaakt zijn door gemeenten, het ministerie van VROM en producenten om de hoeveelheid zwerfafval fors te verminderen.
Uit een rapport van het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden blijkt dat de hoeveelheid zwerfafval van blikjes en flesjes het afgelopen jaar met ten minste 15 procent is toegenomen: "Waarschijnlijker nog met 85 à 100 procent."
Wat denken jullie, zal de jeugd voor 25 cent per blikje terug naar de winkel gaan om het in te leveren of zal het ze niks uitmaken en gooien ze het evengoed weg op de plek waar het leeg gaat?

8 opmerkingen:

Peter zei

Ik kan me voorstellen dat het onder 'de jeugd' (generaliserend bedoeld... ;-) ) stoer ( of hoe heet dat tegenwoordig ) zal zijn om gewoon je blikje weg te gooien..

Maar ergens anders waar men dit systeem heeft (geen idee meer waar) klussen zwervers op deze wijze wat bij. Door -en dan liefst op grote evenementen- blikjes te verzamelen en die in te leveren... Dat zal op de TT toch beter verdienen dan de straatkrant verkopen....

Mawilma zei

Dat laatste ben ik met je eens.
Maar je moet eens kijken langs het fietspad tussen Baarn en Soest, waar al die scholieren hun afval van zich af smijten of bv rondom de bankjes langs het pad bij de Eem (om maar wat te noemen).
Ik heb niet de illusie dat dat door een kwartje statiegeld wel opgeruimd wordt.

Jeanette zei

Je weet het niet hoor, door €0,50 in een winkelwagentje te stoppen brengen ineens ook alle mensen dat ding keurig terug...

Mawilma zei

OK, dat is zo, maar de jeugd van tegenwoordig heeft toch vaker blikjes bij zich op de fiets dan een winkelwagentje!
Dus jij vindt het een goede maatregel?
Ik denk, dat ik nog te "winkelminded" ben en ook kijk naar de hoeveelheid werk en ruimte, die het voor de winkels met zich meebrengt.

Jeanette zei

Ik weet niet of ik het een hele goede maatregel vindt.Ik zie het er straks van komen dat je met een koffer vol statiegeldzooi naar de supermarkt moet en dat lijkt me zeker niet handig!(understatement)
Maar toch denk ik dat mensen eerder nadenken voor ze het zomaar weggooien. 4 blikjes is toch weer een euro....

Mawilma zei

Ik weet niet of het nog zo is, maar toen ik nog werkte gebeurde het vaak, dat als jongelui een euro gaven om 59 of 69 cent te betalen, ze zeiden: laat de rest maar zitten. Dus zie ik ze ook niet met blikjes slepen om een paar kwartjes terug te verdienen. De goeden niet te na gesproken natuurlijk. En er zijn natuurlijk ook mensen, die hun rommel wel achter zich opruimen, maar helaas te weinig!

Mawilma zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Marc zei

Praktisch als ik ben vraag ik me wel gelijk af hoe de automaten gaan herkennen dat het om een statiegeld blikje gaat. Bij een fles ik dat makkelijker, maar een blikje is toch vaak gedeukt of zelf gevouwen. Of ben je dan je geld kwijt?