Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, februari 28, 2011

Een Zwarte Zwaan


Regelmatig zwemt er in de sloten richting de Eem een zwarte zwaan. Vaak in gezelschap van twee witte zwanen en soms ook alleen.
Vandaag signaleerde ik hem of haar weer en ik heb er maar eens een foto van gemaakt.
Zo te zien wilde hij wel op de foto, want toen ik naar het water liep kwam hij op me toezwemmen.

Het is jammer dat zijn witte maatjes er niet bij waren vandaag, want dat driezwaanschap is wel altijd mooi om te zien.

Er liep wel een of andere vreemde eend rond, die ook heel welwillend meewerkte aan deze "reportage". Wat voor soort eend het is weet ik niet precies, maar er zwemmen en lopen er hier veel van rond.

5 opmerkingen:

roetmops zei

Leuk dat je die zwarte zwaan hebt gefotografeerd.Ik kan me voorstellen dat het een mooi gezicht moet zijn, Wit en zwart bij elkaar. Die rare eend is een muskuseend. Het zijn vreemde vogels vind ik!

Mawilma zei

Van een muskuseend heb ik nog nooit gehoord. Wel zitten hier in de polder veel muskusratten, maar ik neem aan dat dat geen familie is.
Ik dus dus weer wat geleerd vandaag. Dank je wel mevrouwtje Roetmops.

Anoniem zei

Wil, dat noemen ze en Kaapse eend, het is en exoot die hier eigenlijk niet thuis hoort,zo, nou weet je dat ook weer, die zwarte zwaan zwemt hier al jaren, soms zijn het er twee, vermoedekijk uit een voliere ontsnapt! Greotjes Bernard

roetmops zei

Eerlijk gezegd dacht ik dat in eerste instantie ook. Ik heb ook eens van die eenden gefotografeerd. En hoorde toen dat het een Kaapse eend was. Maar later zag ik het beestje op andere blog staan, daar noemden ze het een muskuseend. Vandaar dat ik dacht, dat dit de juiste naam is. Sorry voor de verkeerde naam. Nu weet ik dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is!

Mawilma zei

Mevrouw Roetmops en mijnheer Bernard, jullie hebben allebei gelijk: ik haalde de volgende definitie van google: "Kaapse eend of Muskuseend (Lat. Cairina moschata)"

We hebben dus allemaal weer iets geleerd.