Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, mei 22, 2006

Songfestival

Wie van jullie heeft er naar het songfestival gekeken?
Ik niet, maar uit wat ik er over gezien en gelezen heb constateer ik, dat je òf heel gek moet doen òf goede buren moet hebben, die op je stemmen.

Onder het motto: als je maar opvalt, pakten deze latex-gedrochten – een kruising tussen Kiss en Hellraiser – met hun bombastische retrosong Hardrock Hallelujah overtuigend de eindzege van de 51ste editie van het evenement in Athene.
Treble blijkt donderdagnacht tijdens de halve finale van het Eurovisie Songfestival op de 20ste plek te zijn gefinisht. Er deden aan die voorronde 23 landen mee.

Na afloop van de Eurovisie-marathon toonde voorman Mr. Lordi in een bomvolle persruimte, die met snoeiharde decibellen werd bestookt, dat hij over twee persoonlijkheden beschikt. Staat hij op het podium te gillen en te grunten, tijdens zijn interviews komt hij welbespraakt en beschaafd over. ,,Een mirakel. Tien jaar lang konden wij geen platencontract krijgen en nu dit. Dat wij gewonnen hebben toont aan hoe ruimdenkend Europa tegenwoordig is. Zelfs een rockband met ons uiterlijk kan dus een popwedstrijd winnen. Wie had dat een paar jaar geleden ooit kunnen voorspellen? Dit betekent dat alles mogelijk is.”

Dat laatste werd door criticasters volmondig beaamd. Lordi’s winst devalueert het festival tot freakshow, vinden zij. En: zullen we volgend jaar maar De Efteling laten uitrukken met trollen, hobbits en gnomen?

Lordi feestte echter geen tel minder door dit commentaar. ,,Natuurlijk. Wij zijn een gimmick, een image. En onderdeel daarvan is dat we onze ware identiteit geheim houden. Nooit onze maskers afzetten. Maar dat is entertainment. Los daarvan staat dat onze muziek goed in elkaar steekt. Het zijn prima rocksongs. En dit resultaat bewijst dat heel veel anderen dat met ons eens zijn.”

Mijn persoonlijke mening is, dat de naam "songfestival" beter vervangen kan worden door "spektakelfestival". Vroeger won je met een mooie song en een goede vertolking daarvan. Dat kun je tegenwoordig niet meer zeggen.
Wat is jullie mening hierover?

2 opmerkingen:

Marc zei

Ik heb stukjes van de halve- en finale gezien. Wat een onzin van al die songfestivaldeskundigen! Ze gaan absoluut niet mee met hun tijd. Hardrock Hallelujah is naast een spetterende performance ook nog eens een lekker nummer. Als je dat vergelijkt met Treble was dat maar een slap en amaturistisch optreden. Ik vond het nummer We Are The Winners van Litouwen ook erg leuk. Lekker orgineel, vrolijk en spetterend. Anders dan andere jaren vond ik het een leuk songfestival!

Peter zei

Ik heb zowel de finale als de voorronde mogen missen, maar vond dacht dat Treble wel aardig zou zijn.... Toen ze met dat nummer (hoe heet ut ook al weer..) in de hitlijsten stond vond ik ze in ieder geval wel leuk..

Ach, en na 'dana international' heeft voor mij het songfestival toch alle glans verloren...