Vandijkonline-vrienden-weblog

zaterdag, april 14, 2007

2007 belooft warm te worden

Onderstaande verklaring vertelt dat het jaar 2007 warm wordt.
Wat denken jullie wat het dit jaar wordt? Blijven we zomers krijgen van 35 graden of...

Broeikasgassen en het klimaatfenomeen El Niño zouden van 2007 wel eens het warmste jaar sinds het begin van de metingen kunnen maken. Dat menen althans Britse onderzoekers. Er bestaat een kans van 60 procent dat het record van de gemiddelde oppervlaktetemperatuur van 1998 wordt overschreden. Onderzoekers van de universiteit van East Anglia berekenden dat de gemiddelde oppervlaktetemperatuur in 2007 0,54 graden Celsius boven het lange termijngemiddelde van 14 graden Celsius zal stijgen, terwijl de oppervlaktetemperatuur in 1998 0,52 graden Celsius boven dat gemiddelde ging.
De opwarming van de atmosfeer heeft volgens de wetenschappers te maken met het effect van broeikasgassen, maar ook met het El Niño-fenomeen. El Niño (het kerstkindje) is een verschijnsel in de Stille Oceaan, voor de kusten van Zuid-Amerika, waarbij het normaal koele water in de loop van sommige jaren sterk opwarmt. Het ongewoon warme water warmt ook de atmosfeer op en brengt typische luchtdrukwijzigingen met zich mee, die wereldwijd gevolgen hebben voor het weer. In tropische gebieden krijgen traditioneel droge streken zo te maken met overstromingen en natte streken met droogte.
De huidige stroming van warm water voor de kusten van Zuid-Amerika is lichtjes warmer dan normaal, aldus de Britse wetenschappers. In 1997/1998 was het El Niño-effect bijzonder sterk. De zeestroming was toen zeven graden warmer dan normaal.

3 opmerkingen:

Mawilma zei

Over het El Niño-fenomeen heb ik wel vaker gelezen.
Ik hoorde trouwens van de week dat de warmste aprildag ooit in 1904 was, dus dat is al even geleden en komt dus echt niet door het broeikaseffect.

Ik hoop echt niet dat we zomers krijgen met 35 graden, want dan smelt ik heel zeker!

We wachten maar af en kunnen er toch weinig aan veranderen volgens mijn bescheiden mening.

Marc zei

Ik heb vanacht gedroomd dat ik samen met Richard op mijn oude slaapkamer bij mawilma en pahanspa stond en dat het water inmiddels zo hoog stond dat de teerweg een rivier was geworden. Blijkbaar maak ik me er dus wel druk om. Waar het precies allemaal door komt, kan ik niet bevatten. Duidelijk lijkt me wel dat de aarde veel te druk bevolkt is en we daardoor nog wel wat veranderingen zullen krijgen.

Mawilma zei

Ik kan me zeker twee keer herinneren dat de teerweg helemaal blank stond. Maar dat is al jaren geleden.
Ik denk dat er altijd al een golfbeweging is geweest van koude naar warme tijden.
Wel is het natuurlijk overduidelijk, dat we niet ongestraft met z'n miljarden de aarde kunnen blijven plunderen en onze vuiligheid uitstoten.