Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, april 24, 2007

Kroket-wetenswaardigheden


Wist je dat de kroket een echte koninklijke geschiedenis heeft?
Culinair deskundige Johannes van Dam komt dit najaar met "Het volkomen krokettenboek", waarin hij de snack alle eer geeft die hem volgens Van Dam van oudsher toekomt.
"Het is onzin dat de kroket oorspronkelijk een product is van restjes", aldus Van Dam. Hij heeft namelijk een recept uit 1691 opgedoken van de Franse kok Francois Massialot. Die maakte voor koning Lodewijk XIV een kroket van onder meer zwezerik, pluimveemaagjes, truffel, paddestoel, room en roomkaas.
Van Dam vond ook het eerste gedrukte Nederlandse recept van ene J. Gros, eveneens een koninklijke kok, die in de pannen van koning Willem I heeft geroerd.
Dit staat in een appendix bij een heruitgave (1851) van Moderne Kookkunst van Maria Haezebroeck. "Maar uit 1830 heb ik al vier andere, handgeschreven recepten", aldus Van Dam.
De kroket is nu gemeengoed, volgens Johannes van Damme vooral dankzij de Winkelsluitingswet, die noopte tot de invoering van de automatiek.
Watertand je ook al bij de aanblik van deze overheerlijke dingen, waarvan dus al eeuwenlang van hoog tot laag werd gesmuld?

4 opmerkingen:

Marc zei

Ik moet eerlijk zeggen dat zwezerik en pluimveemaagjes mij nou niet echt lekker in de oren klinken.

Mawilma zei

Dat kan ik me goed voorstellen! Je hield als kind ook al niet van kindkippepootjes, maar alleen van vaderkippenpoten!
Als ze lekker smaken moet je je maar niet afvragen wat er zoal in zit.

Anoniem zei

Ik wil er ook niet bij nadenken wat erin zit.
Maar toen hadden ze geen satékroket van de FEBO.:-)

Marc zei

Het is woendag, dus ik hou het maar even bij een lekker balletje gehakt vandaag. :-)