Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, januari 18, 2011

Oliebollen en de kou


In het Noorden van ons mooie landje wonen twee zwagers van mij, die daar in het grijze verleden door louter toeval vanuit het mooie Limburgse land in dezelfde plaats terecht zijn gekomen.
Dit jaar hebben ze de traditie ingesteld om op oudejaarsdag samen oliebollen te bakken.
Mijn ene zwager (die met zijn vlag laat zien dat hij van Friese origine is) heeft achter in zijn tuin zijn zogenaamde bezinningsruimte (je kunt het ook rook- en duthokje noemen) en deze ruimte is daar prima geschikt voor.

Ze kiezen een thema en dit jaar hadden ze toevallig een kleedje uit Portugal gevonden, zodat dit het thema van dit jaar werd. Je ziet het symbool naast de ingang hangen.
Eveneens volgens traditie toosten ze met elkaar op het welslagen van de oliebollen, zoals je op de eerste foto kunt zien.

Dit jaar was het vreselijk koud en aangezien mijn jongste zwager niet zo aan alle winterse ontberingen gewend is als de oudste, had de benjamin het na afloop van het bakken (trouwens tijdens ook wel, maar hij liet zich niet kennen!) zo koud, dat hij tussen in de magnetron verwarmde kersenpitkussens weer op temperatuur gebracht moest worden.

Nadat ook zijn binnenkant met een bord lekkere erwtensoep op temperatuur gebracht was werd hij weer mens en natuurlijk zorgden de overheerlijke oliebollen voor de rest.

4 opmerkingen:

roetmops zei

Super hè zulke manen! Ach die arme Benjamin. toen hij thuis was rilde hij nog van de kou. Maar dat mocht de pret niet drukken. De sfeer was geweldig net als de oliebollen. Dit blijven ze nu vast elk jaar doen die twee.

Anoniem zei

Wat een fantastisch verhaal met leuke illustraties! Ik moest vooral erg lachen om de "bezinningsruimte" en de kersenpittenmuts!!
Erg leuk!!!!

Liefs van een alweer trotse nicht (Yvon dus)!

emsland-life zei

Mij is ooit verteld dat in deze inspirerende ruimte de memoires geschreven zouden worden (geworden) door Dhr. R v H te H.
Dat is inmiddels alweer een paar jaar geleden dus ik vermoed dat eerdaags dit naslagwerk op de markt komt.

Een goed moment lijkt me nu een andere schrijver Dhr. H. M te A gestopt is met schrijven.
Resten nog 2 vragen:
1)waren de oliebollen lekker?
2)was de naam Yvon (tussen haakjes)erbij geschreven om verwarring te voorkomen?
groet`n

Mawilma zei

Beste Vriend Emsland,

Om met vraag 1) te beginnen: mij is verteld dat de oliebollen overheerlijk waren. Helaas kan ik niet uit eigen waarneming spreken;

Vraag 2) Inderdaad staat er een naam bij Anoniem omdat helemaal anoniem zo anoniem is;

Dan over schrijver H.M.te A: zoals je weet heeft deze schrijver tot op hoge leeftijd succesromans geschreven, zodat er voor onze RvH te H nog alle tijd is voor het schrijven van zijn memoires.