Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, april 05, 2011

De visser

Geïnspireerd door de visfoto die ik van de week tegenkwam ben ik eens gaan zoeken naar de visfoto's van mijn vader.

Behalve dat hij elk vrij moment - al had hij die als bedrijfsleider van een steenfabriek niet zoveel - met zijn hengel aan de waterkant zat ging hij 's zomers met zijn twee dikke vismaatjes een weekje naar Vinkeveen om daar te vissen. Vaak gingen ze met de roeiboot het water op om te proberen een snoekje te verschalken.

Een heer blijft altijd een heer en op deze foto kun je zien hoe hij zelfs tijdens het vissen de hoed op had. Later werd hij wat moderner (ik denk onder invloed van zijn kinderschaar) en werd de hoed vervangen door een pet.

Hier toont hij trots een paar trofeeën en bij het laatste exemplaar heeft hij zelfs de maten en gewichten vermeld: 98 centimeter en 12 pond. Niet mis toch?
Als tiener ging ik wel 's ochtends heel vroeg met hem mee in de roeiboot op het "Zwarte Water", een waterplas in de bossen bij ons in de buurt. Zo samen op het water de zon zien opkomen is schitterend! De beelden hiervan heb ik helaas alleen in mijn herinnering.

8 opmerkingen:

Nell zei

Het bewijs is hierbij weer geleverd, pa was een echte visser.
Trouwens de hoed is moderner dan het petje hoor. En ook stukken leuker. Of heb ik iets verkeerd begrepen?

Mawilma zei

Toch is de foto met hoed veel ouder dan die met pet.
Ik vind die pet toch ook wel erg leuk, hoor. Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal en dat is maar goed ook.

Nell zei

Kijk nog eens goed naar de foto aan de waterkant. daar was pa veel ouder dan met die pet. ik kan me hem nog wel herinneren met hoed hoor! Maar niet met een pet.

Hanneke zei

Ja Rob, ik ben het met je eens. Die foto met hoed en die met pet ernaast, zijn jonger dan die met alpinopet. Maar hoe het ook zij: het zijn prachtige foto's van onze vader, die bezeten was van de vissport.

Mawilma zei

We praten langs elkaar heen. Ik bedoelde alleen de vergelijking van de hoed met die pet-met-klep.
Die alpinopet droeg hij zeker veel langer geleden, maar deze twee foto's had ik voor mezelf onder de categorie "bewijsmateriaal" gezet en ik had die pet over het hoofd gezien.

Mawilma zei

Nog even een exact gegeven: de laatste foto is gemaakt in maart 1959.

Nell zei

Oké, jij zal het toch zeker wel weten. Wat zo'n petten toestand toch al voor reacties op kan leveren hè.

Hanneke zei

Ik snap nu wat je bedoelde. Wat een verwarring over alpinopet, hoed en moderne pet. Bedankt voor je geduld met al die bemoeials.