Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, april 10, 2011

Kievitsnesten


Mijn husband is jarenlang lid geweest van de weidevogelbescherming en heeft heel wat kievits- en andere nesten opgespoord en gemarkeerd, zodat de boer deze kon ontwijken bij het bewerken van het land.
Op deze foto kun je zien hoe moeilijk zo'n nest te zien is door de schutkleuren. Het zit ook nog in een klein kuiltje in de grond.

Doordat er aan weerszijden van het nest stokken geplaatst worden is dit duidelijk te zien door de boer, zodat hij het kan ontwijken. Het gele plaatje aan de ene stok is voor de registratie van het nest. Er wordt precies bijgehouden hoeveel eieren er uitkomen van een nest en hoeveel er geroofd worden door andere vogels, vossen en dergelijke.

Hier zie je Hans met de stokjes in de hand bij een net ontdekt nest in een weiland.

Je snapt wel dat je echt met je neus bovenop zo'n nest moet staan wil je het kunnen zien. Die vogels zijn heel knap in het om de tuin leiden van de mensen.
Het mooie is ook, dat ze nooit "landen" vlakbij hun nest, zodat ze de lokatie niet kunnen verraden.

1 opmerking:

Nell zei

Leuk dat je zo snel de foto;s laat zien. Nu kan ik er dus een volgende keer goed opletten. Misschien heb ik dan nog een keer geluk en zie zo'n nest. Ik weet nu wat ik moet zoeken. Goed van de vogels hè, dat ze ons zo om de tuin leiden. ik had al zo iets van -nu weet ik waar het nest zit- Maar dat is dus niet het geval. Maar als ik weer beter te been ben ga ik wel opzoektocht. Reken daar maar op!