Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, april 01, 2011

Geheugen


Ben je een avondje flink op stap geweest en heb je de volgende ochtend geen flauw idee meer wat zich allemaal heeft voorgedaan, dan is dat een goed teken. Dat blijkt tenminste uit een recent onderzoek. Je vergeet zaken namelijk omdat je het naar je zin hebt gehad.
Studenten aan de universiteit van Missouri (inderdaad, uit de VS) menen een verband te zien tussen de gemoedstoestand en het geheugen. Goedgemutste mensen zouden meer moeite hebben om nieuwe informatie te onthouden.
"Dit is het eerste onderzoek dat aantoont dat een opgewekt humeur een negatieve invloed heeft op de werking van ons geheugen. Het verklaart waarom mensen die het erg naar hun zin hebben op een feestje, achteraf regelmatig iemands naam of telefoonnummer zijn vergeten." zegt Elizabeth Martin, de studente die het onderzoek leidde.
Wat vinden jullie van dit onderzoek? Ikzelf ben meestal wel goedgemutst maar heb toch niet het idee dat mijn geheugen daaronder lijdt.

3 opmerkingen:

emsland-life zei

Ik ben zelden goedgemutst en vergeet toch alles.
Is daar ook een verklaring voor?

Ik vraag me af waar Elizabeth mee bezig is. Trouwens, niemand heeft mij ooit zijn(of liever haar)telefoonnummer gegeven op een feestje. Ik krijg meestal een bankrekeningnummer toegespeeld, die ik dan weken/maanden later weer terugvindt in mijn jaszak. Vervolgens weet ik dan niet meer welke naam daar bij hoort.
Ik ben zeer benieuwd naar de overige reacties.
Misschien kun je die dan mailen naar Elizabeth voor een vervolg-onderzoek.

Nell zei

Ik wil best toegeven dat ik niet vaak goedgemutst ben, nu snap ik dus ook waarom ik altijd zo goed kan onthouden. Ik vergeet niet snel iets. Manlief daar tegenover heeft een geheugen als een zeef. Oké hij is positiever ingesteld dan ik. Maar als ik hem zo af en toe hoor, is het ook niet echt een positieveling. Ik zelf ben meer van mening dat die Elizabeth een toch niet echt juist onderzoek Heeft gedaan, Misschien een positief ingesteld figuur??

Mawilma zei

Ik vind het ook een flut-onderzoek. Niet iets om je petje voor af te nemen!