Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, juni 04, 2012

Steenfabriek De Ossenberg Venlo

Tijdens een familiefeestje liet mijn broer ons nog eens foto's zien van de steenfabriek, waar wij vroeger als kinderen woonden.Mijn vader was daar bedrijfsleider en wij woonden op het terrein van die fabriek in het vierkante huis, dat je links van de grote gebouwen ziet.Van beneden naar boven zie je eerst het kantoor van de fabriek, dan de kolenloods, waar de steenkolen lagen om de steenoven mee te stoken en daarachter lag ons huis.Die kolenloods was een leuke speelplek, hoewel wij dat leuker vonden dan mijn moeder, want je werd er wel pikzwart en stoffig van.Je kunt wel zien dat wij heel wat meer speel- en leefruimte hadden dan de kinderen tegenwoordig hebben
We hebben ook heel wat verstoppertje gespeeld op het grote terrein en in de hoge brede ruimtes rondom de oven kon je heerlijk badmintonnen.
Dit is het gebouw waarin de steenoven was. Je ziet het ook op de eerste foto, alleen kun je daar beter de naam op het dak lezen.Je begrijpt dat we weer heel wat herinneringen opgehaald hebben bij het zien van deze foto's.Ik heb hier gewoond vanaf dat ik zes jaar was totdat ik er wegging omdat ik trouwde en in Utrecht ging wonen.Nu is alles afgebroken en ligt er een groot industrieterrein.

5 opmerkingen:

Nell zei

Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad veel herinneringen oproept. Van manlief heb ik er wel eens verhalen over gehoord. Leuk die oude foto's van uit jullie jeugd.

Marc zei

Leuk om te zien. Ik snap alleen nog niet precies wat wat is.

Mawilma zei

Links in de bocht ligt (van boven naar beneden aan elkaar vast) ons vierkante huis, de kolenloods (4 muren met een doorgang, waartussen de kolen opgeslagen lagen)en onderaan in de breedte het kantoor.
Als je goed kijkt zie je tussen kolenloods en ovengebouw een soort loopbrug, waarover de stoker de kruiwagens met kolen naar boven kruide om ze in de stookputjes bovenop de oven te kunnen gooien.
In het gebouw met schoorsteen en de naam erop lag de steenoven met een soort brede gang er rondomheen.
Daarachter zie je nog zo'n breed gebouw en daarin was volgens mij de pottenbakkerij en daarboven nog kantoren. Ook was er daar nog zo'n put, waarin mijn vader ging staan om onder zijn auto te prutsen.
Die lange smalle rijtes daken verderop zijn de drooghutten, waarin de natte stenen van klei gezet werden om te drogen. Die waren aan beide kanten open, zodat het goed doorwaaide.
En aan de onderkant van de foto staan de "tassen" oftewel stapels gebakken stenen klaar om verkocht en opgehaald of weggebracht te worden.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders moet je maar eens hier komen zodat ik het je aan kan wijzen.

Anoniem zei

Superinteressant Mawilma.
Groetjes Carlo

Gerd Dolstra zei

Leuk verhaal en foto,s ik heb hier ook nog wel gelogeerd en dan met Hans samen met Stam de uienhandelaar mee naar o.a. Texel.