Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, mei 11, 2010

Schaapskudde bij pontje Eemdijk


Gistermiddag gingen we weer eens een "rondje Eempontje" fietsen. Hoewel het wel koud was, was het toch een heerlijk tochtje.
Het is daar altijd ontzettend mooi. Je fietst hier bij ons achter eerst over het pad langs de Eem, dan een stuk door de polder en zo kom je in het natte gebied bij de Eem. Het zit er altijd vol met grutto's, kieviten en alle andere gebruikelijke watervogels.
Vervolgens gaat het tochtje over de dijk langs de Eem tot we bij het pontje bij Eemdijk uitkomen.
Bij het dichterbij komen zagen we aan de andere kant van de weg al een kudde schapen op de dijk lopen. Die worden hier overal gebruikt om het gras kort te houden en de dijken goed aan te stampen, zodat die stevig blijven.
Nadat we de pont opgereden waren en deze koers zette naar de overkant stak de hele kudde de weg over om naar het stuk dijk te gaan waar wij net vandaan kwamen.
Dus we hadden weer geluk. In de eerste plaats was het een mooi schouwspel en in de tweede plaats is het niet handig om met je fiets tussen die kudde door te komen als ze over de dijk lopen. Ze zijn ook zo eigenwijs en gaan bijna niet voor je aan de kant.
We hebben dus weer dubbel en dwars genoten van dit tochtje.
(Ik heb de foto's met mijn mobieltje gemaakt bij gebrek aan een echte camera.)

1 opmerking:

roetmops zei

Daar zou ik nu wel eens een wandeling willen maken. Als ik het zo lees, is het een prachtig natuur gebied. Waar ik zeker van alles kan vinden wat ik zoek aan dieren. We moeten toch eens bij jullie in de buurt de caravan plaatsen. Super dat je met je mobiel nog wat foto's hebt gemaakt. Wat een schapen daar,prachtig.