Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, mei 16, 2010

Jonge koolmeesjes


Aan de achterkant van ons huis hangt boven de keukendeur een nestkastje voor vogels.
De familie koolmees heeft daar een tijdje geleden zijn intrek in genomen en omdat wij pa en ma heel ijverig heen en weer zagen vliegen met snaveltjes vol wurmpjes en ander klein ongedierte vermoedden wij dat er jong leven in het kastje zat.
En jawel hoor, zoals je op de foto kunt zien zitten er drie of vier jonge koolmeesjes in. Vanmiddag hoorden we ze voor het eerst piepen.
Eén van de buurkatten had het ook in de gaten en zat al heel verlekkerd te loeren of er voor hem/haar een hapje te halen viel. Hij/zij had pech en wij ook, want hij sprong onze bloeiende fuchsia ondersteboven, zodat daar hier en daar wat vanaf brak.
Het is voor de vogeltjes maar te hopen dat ze straks ongezien uit kunnen vliegen.

2 opmerkingen:

roetmops zei

Hoe heb je die foto gemaakt???? Wat prachtig zeg. Hebben jullie een kastje die van boven open kan? Wat lief he dat kleine grut. Hopelijk is die kat zo geschrokken van het omvallen van jullie fucia(jammer van de schade). Dat hij het niet meer in z'n kattekop haalt om terug te komen. Hoop ik!
Ik zie hier bij onze kastjes nog geen vogelvolk. We hebben wel kijkers gehad. Misschien hangt het de verkeerde kant op??

Mawilma zei

Inderdaad kan het dak van ons nestkastje eraf. Ik houd er niet van om dat te doen. Ik ben bang dat de beestjes koud worden of schrikken, maar ja, je houdt een man die dat toch wil doen nu eenmaal niet tegen.....
En als ik de foto zie vind ik dat toch ook wel weer heel leuk.
Ik heb altijd geleerd dat je een nestkastje aan de schaduwkant moet ophangen, omdat de vogeltjes kennelijk weten dat het aan de zonkant wel eens broeien wordt in plaats van broeden!