Vandijkonline-vrienden-weblog

zaterdag, augustus 14, 2010

Linkshandigendag


Wisten jullie dat het bestond? Het is vandaag internationale linkshandigendag.
Deze dag is 18 jaar geleden in het leven geroepen om te laten weten hoe lastig linkshandigen het vaak hebben in een wereld die op rechtshandigen is ingericht.
Veel gebruiksvoorwerpen zijn voor rechtshandig gebruik, zoals bijvoorbeeld scharen of computermuizen.
Tussen 10 en 15% van de mensen is linkshandig, maar onder kunstenaars ligt dat percentage veel hoger. Nog een opmerkelijk feit is dat van de laatste zeven Amerikaanse presidenten er vijf linkshandig zijn of waren.
Dat weten we dus ook al weer.
Naar mijn mening kun je toch maar beter linkshandig zijn dan twee linkerhanden hebben!

4 opmerkingen:

emsland-life zei

Mijn vrouw heeft gouden handen en ik heb een gat in mijn hand. Zijn daar ook nog speciale dagen voor? Heb je dan recht op een vrije dag?
Dat lijkt mij wel HANDig. Of heb je dit verhaal uit je duim gezogen?

Mawilma zei

Met de hand op mijn hart verzeker ik je dat dit verhaal helemaal op waarheid berust.
Ik heb altijd internet bij de hand voor als ik onthand zit zonder vermeldenswaardige belevenisssen en vandaag wist ik de hand te leggen op dit stukje.
Mijn fantasie loopt dus beslist niet uit de hand, Johan(d-tje tekort, jammer).

Mawilma zei

Mijn dochter - die deze dag samen met haar linkshandige jongste zoon gevierd heeft - wijst mij op een foutje in mijn berichtgeving:

"In 1975 besloot de Amerikaan Dean R. Campbell om een dag voor de linkshandigen te maken. Hij heeft opzettelijk 13 augustus in 1976 uitgekozen als internationale linkshandigendag."
bron: www.beleven.org/feest/linkshandigendag "

Ik had mijn bericht van de site van rtlnieuws.nl, dus je kunt zien hoe betrouwbaar deze bron is. Zelfs die 18 jaar klopt dus niet!

roetmops zei

Nog nooit van gehoord, dag van linkshandigen. Eerlijk gezegd ook nooit echt bij stil gestaan dat het linkshandig zijn zoveel problemen geeft. Zo zie je maar weer dat het zeker goed is om er een speciale dag voor te houden.