Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, augustus 12, 2010

Zeldzame slang duikt op bij Baarnse Eem


Bij het lezen van onderstaand bericht in de Gooi- en Eemlander (onze regionale krant) schoot me ineens te binnen dat ik een tijdje geleden deze slang ook over het pad langs de Praamgracht zag schieten toen ik daar fietste.
Maar voordat het goed en wel tot me doordrong dat het wel iets heel aparts was en ik hem goed kon bekijken was hij alweer tussen de begroeiing verdwenen, net als bij de meneer uit het artikel.

"Even de hond uitlaten en plotseling een 85 centimeter lange slang aantreffen. Het overkwam Piet Boom uit Baarn maandagochtend. 'Of ik bang was? Nee joh, ik wilde hem oppakken. Maar het is maar goed dat ik dat niet heb gedaan.'
Want naar wat later bleek, behoort deze ongevaarlijke gladde slang tot de bedreigde diersoorten.
Boom liet zijn hond uit langs de Eemerwaard. Plotseling zag hij de ongeveer 85 centimeter lange gladde slang kronkelend het pad oversteken de slootkantbegroeiing in.
"Ik wist niet om wat voor slang het ging, maar toen ik thuis op internet ging zoeken, moest het wel om de gladde slang gaan, al waren de kleuren niet gelijk."
Kees Koolmees van stichting Behoud de Eemvallei noemt deze waarneming uniek. "Deze lichtgekleurde slangensoort wordt vanwege zijn schutkleur zelden opgemerkt en uit de Verspreidingskaart Reptielen van het waterschap Vallei & Eem bleek dat deze slang nog nooit in de Eemvallei is gesignaleerd."
"Het waterschap Vallei & Eem heeft een paar jaar geleden diervriendelijke schuine oevers aan de slootkanten aangebracht. Een ideale rustige omgeving voor deze slangensoort om zich eens lekker door de zon te laten opwarmen."
Koolmees hoopt, mede door die schuine oevers, dat meer soortgenoten zullen volgen.
Dierenliefhebber Boom baalt ondertussen stevig dat hij zijn fototoestel niet bij de hand had toen hij het dier aantrof. "Zojuist ben ik met de camera weer wezen zoeken, maar dan vind je hem natuurlijk niet". "

1 opmerking:

roetmops zei

Ik zou me een hoedje geschrokken zijn bij het zien van zo'n enorme slang.En geloof ook niet dat ik het lef had om een foto te maken. een maatje te groot voor deze dierenvriend!