Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, maart 07, 2011

Kunstwerk Soest


In 2008 is er tussen Baarn en Amersfoort ter hoogte van Soest een nieuw fietspad met een fietsbrug over de Eem aangelegd. Je kunt sindsdien door de polder langs Soest fietsen, dan over het fietspad langs de Eem, daarna de brug over en door de Eemnesserpolder weer terug naar Baarn. Een rondje van zo'n kleine 20 kilometer.
Er is langs dat fietspad een kunstwerk neergezet, dat ik tot gisteren maar een verzameling roest vond, waar je de wind doorheen hoort gieren als het een beetje waait (en dat doet het daar in die polders eigenlijk altijd wel).
Omdat ik het te koud vond om dat hele stuk te fietsen hebben we de fiets aan het begin van het pad langs de Eem neergezet en het pad langs het water tot aan de brug gelopen en weer terug.
Nu je niet langs het kunstwerk fietste - dat evenwijdig aan het fietspad staat - maar het helemaal kon zien, viel het ons pas op hoe mooi het eigenlijk is.
Het symboliseert het leven en de rust in de polder en er staat allerlei informatie op de panelen vermeld.

Dit is de andere kant van het fietspad.
Het was prachtig weer en vooral met de wind in de rug en de zon in het gezicht was het er heerlijk wandelen!

5 opmerkingen:

roetmops zei

Gelukkig dat jullie nu een gewandeld hebben langs het kunststuk. En het eens beter hebben bekeken, want dit is het soort kunst waar ik van houd! Het is echt niet alleen maar oud verroest ijzer hoor, er is best over nagedacht. En dat mag ook best wat kosten.

roetmops zei

Als je goed naar het kunstwerk kijkt, zie je er koeien in verwerkt. Ik vind het prachtig ook de kleur die er in is verwerkt.

Mawilma zei

Je moet even op de foto klikken, dan kun je zien dat de middelste afbeelding een paard is en de twee buitenste koeien.
De kleuren zijn erin verwerkt door middel van "aanwijzingsbordjes" met tekst en uitleg over het achterliggende natuurgebied.

Vanmiddag fietsten we er weer en zagen er al kieviten rondvliegen.

roetmops zei

Ik kan er geen paard in ontdekken sorry Willy. Maar het blijft voor mij een mooi kunstwerk.
Hier nog geen kievit te bekennen.

Mawilma zei

Nadat ik het kunstwerk nog eens goed bestudeerd heb moet ik je gelijk geven mevrouw Roetmops.
Het zal wel komen doordat ik meer met paarden heb dan met koeien dat ik die middelste altijd voor paard heb aangezien.
Het zou ook wel eerlijk zijn toch?