Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, april 05, 2006

'Ahold-top schuldig aan valsheid in geschrifte'

In de ogen van het OM waren de zogenoemde sideletters symptomatisch voor de cultuur bij Ahold: alles stond in het teken van groei, de controle van de eigen organisatie was van minder belang. Het OM eiste dinsdag twintig maanden gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk, tegen voormalig Ahold-topman Cees van der Hoeven. Zijn financiële rechterhand, ex-bestuurder Michiel Meurs, hoorde dezelfde straf tegen zich eisen. Tegen de voormalige bestuurder Jan Andreae en oud-commissaris Roland Fahlin werd een jaar cel waarvan respectievelijk zes en negen maanden voorwaardelijk geëist. Volgens een 'deskundige' op de radio vanmorgen zijn dit hele redelijke straffen naar Nederlandse maatstaven. In Amerika is voor zelfde vergrijpen zelfs 30 jaar geëist. In de praktijk zullen deze straffen leiden tot maximaal een maand of 9 knorren.

2 opmerkingen:

Mawilma zei

Ik denk zelfs, dat hun duurbetaalde advocaten er nog wel wat maandjes af zullen pleiten.

Ik ben het roerend eens met degene (ik weet niet meer wie het was) die laatst schreef, dat alleen celstraf echte straf betekent voor deze vermogende heren.

Maar welke straf het ook wordt, de gedupeerde grote en kleine beleggers zijn en blijven in deze toch de huilende derde!

Marc zei

Misschien komen er nog procedures om geld terug te halen namens de gedupeerden. Ik kreeg daar laatst ook nog een biref over van mijn bank. Bij de laatste emissie heb ik een zwikkie aandelen gekocht voor €26,-, nu staan ze op €6,49. :-(