Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, november 01, 2006

Terug naar het rode potlood?

Wat is Nederland toch een bijdehand land!
Drie weken voor de verkiezingen worden 1200 stemcomputers in 35 gemeentes afgekeurd, omdat bij deze machines makkelijk is af te luisteren wat iemand heeft gestemd.
Amsterdam zal weer moeten teruggrijpen naar het rode potlood. Hoeveel van de 35 gemeentes dit ook zullen moeten gaan doen is nog niet duidelijk. Dat ligt eraan hoeveel extra stemcomputers er beschikbaar zijn.
Ik zag een tijdje geleden al een programma over een club mensen die aan de bel trok over de mogelijkheid tot manipuleren van de stemcomputers. Daarop zijn wel onoverschrijfbare chips in de computers geplaatst en ze zijn verzegeld, maar nu komt dit probleem weer boven water.
Ik kan me niet voorstellen, dat er geen oplossing zou zijn voor het blokkeren van de straling als je op tijd actie onderneemt.
Volgens mij hebben wij in Baarn geen "foute" stemcomputers, dus zullen wij het waarschijnlijk zonder potlood afkunnen.

1 opmerking:

Marc zei

Ik heb er veel discussies over gehoord op de radio. Naast dat sommige stemcomputers niet veilig zijn, kunnen mensen die dicht op het vuur zitten kunnen makkelijk de uitslagen manipuleren. Dat vind ik veel gevaarlijker. Mensen mogen best weten wat ik heb gestemd, maar mijn stem aanpassen in wat anders .....