Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, maart 06, 2007

Stemmachines

Morgen mogen we weer naar de stembus, dit keer om de leden van Provinciale Staten te kiezen. Belangrijke bijkomstigheid is, dat deze leden straks de samenstelling van de Eerste Kamer gaan bepalen, dus indirect stemmen we daar dus nu ook voor.
Op een demo van Diebold voting machines is te zien hoe simpel het is om de stemmen te manipuleren of een virus in te brengen in een stemmachine, dat zich daarna verspreidt.

Wij hebben voorzover ik weet deze machines niet hier in Nederland, maar je krijgt er geen gerust gevoel bij.
Misschien is het rode potlood toch inderdaad nog het meest betrouwbaar.

3 opmerkingen:

Marc zei

Ben er sowieso nog niet uit wat ik moet stemmen.

Mawilma zei

Ik denk dat ik maar ga stemmen op een partij waarvan ik weet, dat ze het Sinterklaasgevoel zonodig een beetje temperen.

Anoniem zei

Klinkt niet echt betrouwbaar zo'n machine. Maar de animo zal ook niet veel zijn.
Vanochtend was er een ambtenaar op de radio, die (net als vele andere) niet kon vertellen waar de Provinciale Staten voor zijn.