Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, februari 18, 2007

Carnaval

Zoals jullie ongetwijfeld weten is in het zuiden van Nederland het Carnaval weer losgebarsten.
Eigenlijk heb ik hier als kind nooit echt aan meegedaan, maar toen ik pas getrouwd was en uit Venlo naar Utrecht vertrokken was het horen van een carnavalsliedje op de radio genoeg om me in mijn tranen te doen verzwelgen.
Toen we in Eindhoven woonden konden we natuurlijk ook aan het carnaval meedoen, maar Brabant is wat dat betreft toch totaal anders dan Limburg.
Nadat we naar Baarn verhuisd waren zijn we jarenlang met onze kinderen in de carnavalstijd naar Venlo gegaan om de sfeer te proeven en de diverse optochten te bekijken. Het nadeel is alleen, dat je om alles te snappen en mee te kunnen doen de plaatselijke liedjes en politiek moet kennen. Dus we oefenden vantevoren elk jaar weer met behulp van de ons door broers/zussen verstrekte plaatjes met de actuele carnavalsliedjes.

Op maandag is er altijd de grote optocht en op dinsdag de "Boerebroelof", waarbij iedereen zich in boerenbruiloftskleding (of wat daarvoor door moet gaan)hult en achter de boerenbruid en -bruidegom aan door alle straten van Venlo host, waarna uiteindelijk het bruidspaar in de "onecht" wordt verbonden.
Nu is bij mij de carnavalskoorts totaal verdwenen en ik geloof zelfs, dat alleen één tak van onze familie zich nog actief met het feestgedruis bezighoudt. Zij hadden zelfs vorig jaar een Adjudant van de Prins in hun midden.

1 opmerking:

Marc zei

Wij zijn natuurlijk wel naar de optocht in Hoogland geweest. Het was weer errug leuk!