Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, mei 02, 2005

Een hachelijk avontuur

Twee Amerikaanse jongens van 15 en 17 jaar oud zijn na zes dagen op zee te hebben gedobberd gered door passerende vissers.
Ze waren verbrand door de zon, uitgedroogd door watergebrek en doodmoe, maar maakten het verder nog redelijk. Ze hadden zeewater gedronken om hun dorst te lessen en sliepen 's nachts in niet meer dan hun surfpak.

Overdag koelden ze in de brandende hitte af door naast hun boot te zwemmen. Daarmee stopten ze toen ze de aandacht van haaien trokken. "Ik bad tot God en zei dat Hij me moest halen", zei de jongste van de twee, de 15-jarige Troy Driscoll. "We vochten daar voor ons leven. Maar op een gegeven moment wilden we niet meer vechten."
De jongens waren op een winderige ochtend vertrokken voor een zeiltocht, en merkten al snel dat er teveel wind stond voor hun kleine, 4,3 meter lange boot. Maar het lukte ze niet terug te keren naar de kust van South Carolina, en al gauw zaten ze midden op zee.
Op de tweede dag verloren ze hun visgerei, waardoor ze geen voedsel meer konden vangen. Uiteindelijk dreven ze meer dan 179 kilometer uit de kust - te ver voor de Amerikaanse Kustwacht, die naar ze op zoek was. Ten slotte wisten ze de aandacht te trekken van een vissersboot.
De twee jongens kunnen zich niet veel meer herinneren van hun redding. "Ik weet alleen nog dat een van hen vroeg wat ze met onze boot moesten doen", vertelt de 17-jarige Josh Long. "Ik zei dat ik dat ding nooit meer wilde zien."

Geen opmerkingen: