Vandijkonline-vrienden-weblog

maandag, mei 30, 2005

Europese grondwet, deel II

Na de nodige voorlichting (uhum) heeft iedereen natuurlijk nu voldoende argumenten om een gemotiveerde keuze te maken voor danwel tegen de europese grondwet (zie ook deze posting)....?

Nou, ik in ieder geval niet. Op dit moment heb ik geen duidelijke reden om nee te stemmen. De nee-propaganda komt -voor mij- over het algemeen niet met sterke argumenten om tegen te stemmen (Een goed idee. Stem nee! : Op het moment dat deze grondwet wordt aangenomen, kunnen mensen dus dieren slecht behandelen met de wet achter de hand. (Krijgen deze mensen werkelijk subsidie voor hun nee-campagne?)).. Maar ik ben nog over te halen..

Even een kleine tussenpoll: wat gaan jullie doen woensdag, voor, tegen of niet stemmen?

5 opmerkingen:

Jeanette zei

Ik ga twee keer "ja" stemmen. (Jan is in het buitenland en ik ben gemachtigd :-)).

Marc zei

Ik stem JA.
Ik ben voor één Europa, lijkt me ook niet meer tegen te houden en wij moeten dan natuurlijk wel mee doen. Nederland blijft gewoon een eigen staat binnen Europa met op ons niveau eigen regels en dat vind ik prima. Deze grondwet legt de basisafspraken vast en is een mooi begin.

Mawilma zei

Het zal voor jullie geen nieuwtje zijn dat ik JA ga stemmen.
Wij zijn de voortrekkers van aanvankelijk de Benelux en later Europa en ik vind het belachelijk dat zoveel Nederlanders vanwege allerhande vage anti-gevoelens tegen gaan stemmen.
Wel ben ik van mening dat het kabinet veel eerder met duidelijke uitleg over de grondwet had moeten komen. Door deze nalatigheid hebben de tegen-lobbyisten veel te veel kans gehad om hun stem-nee-sfeertje te kweken.

Mawilma zei

En Peter, hoe is het? Ben je na deze betogen gesterkt in je "niet Nee"-gevoel of juist niet?
Ik vind het jammer, dat zoveel Nederlandse burgers op hun gevoel afgaan in plaats van zich er (al is het maar een beetje) in te verdiepen.

Peter zei

Nou, MaWilma, eigenlijk niet.

Wel hoorde ik vanmorgen op de radio een interview met minister Brinkhorst. En daaruit dacht ik te begrijpen dat deze 'grondwet' wel positieve gevolgen had voor de Administratieve Rompslomp (bewust met hoofdletters) van Brussel.

Een tussenstand van deze mini-poll:
- 4 ja (80%) (Jeanette tel ik 1 maal)
- 1 nee (20%)
Landelijk ligt het momenteel op ca. 40-60.. Wat zegt dat over ons?