Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, september 20, 2005

Nederlanders wagen graag een gokje

Ruim de helft van de mensen (57%) geeft als antwoord op de vraag wat ze zouden doen als ze morgen €3 miljoen winnen in een loterij: "Ik zet het geld op de bank en van de rente ga ik leuke dingen doen." Eenderde van de mensen schenkt een belangrijk deel van het geld aan dierbaren en eveneens eenderde zou het huis van zijn dromen kopen. Eenvijfde stopt direct met werken. Dit blijkt allemaal uit het lezersonderzoek "de Stelling van de Dag" van De Telegraaf.

Het meeste vertrouwen is er in de Staatsloterij (75%). Op grote afstand volgen de Postcodeloterij (9%) en de Lotto (7%). Bijna iedereen (93%) heeft liever dat er tien prijzen van 1 miljoen te winnen zijn dan één prijs van 10 miljoen. Geldprijzen tot €25 kunnen volgens 60% beter worden afgeschaft. In plaats van die kleine geldprijzen heeft driekwart van de deelnemers aan ons lezersonderzoek liever meer prijzen boven de €25.
"Het is belachelijk dat de hoofdprijzen steeds hoger worden, mensen worden echt niet gelukkig van die belachelijk hoge prijzen" en: "Wat moet een normaal mens nou met 6 miljoen!" , vragen lezers zich oprecht af. "Meer winnaars van een interessant bedrag is wellicht beter voor de economie, omdat er dan niet één persoon is die een flink deel op de bank zet, maar meerdere mensen die hun 'kleinere' bedrag gaan besteden.
Wat is jullie mening hierover en wat zouden jullie doen als je een grote geldprijs zou winnen?

1 opmerking:

Peter zei

Mijn mening over de prijs is dat het uiteraard uitmaakt wie er wint... Een bekende van mij (of ikzelf... alleen ik speel nergens mee mee) gun ik een giga-hoofdprijs...
In alle andere gevallen lijkt het me leuker dat 10 mensen 2 miljoen krijgen, dan 2 personen 10...

En mocht ik dan toch die grote geldprijs winnen, dan zou ik... euh... niet zo heel veel anders doen geloof ik.. Misschien mijn hypotheek aflossen, en nog ietsje minder werken ofzo...?