Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, september 11, 2005

Overheidsaktie "I love verkeersregels"

Wat vinden jullie van de nieuwe aktie van de overheid? Hebben jullie al een sticker op je auto en - zo ja - welke?

De campagne roept automobilisten op tot beleefd en sociaal rijgedrag door middel van reclamespotjes, billboards en bumperstickers.
De Telegraaf meldt, dat deze campagne volgens verkeersdeskundigen geldverspilling is.
Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck zegt in een interview met deze krant dat stickers die oproepen tot rustig rijgedrag, op agressieve automobilisten werken 'als een rode lap op een stier'.
Volgens hem heeft de campagne geen matigende invloed op asociale verkeersdeelnemers. Deze chauffeurs vinden namelijk zelf dat ze niets verkeerd doen. "Ze vinden dat iemand anders te lang links blijft rijden en zien niet in dat ze zelf aan het bumperkleven zijn."
Volgens communicatiedeskundige Paul Nelissen zijn campagnes niet het goede middel om verkeersgedrag te beïnvloeden. Nelissen vindt dat minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) onderzoek moet laten doen naar de oorzaken van de agressie en die aanpakken. Die agressie wordt vaak veroorzaakt door ruzies met de partner of de baas, volgens psycholoog Wildervanck.
(Is dat zo ?????? Volgens mij is het meer een kwestie van egoïsme, ongeduld en onverdraagzaamheid.)
Wat denken jullie van deze campagne? Zal het resultaat merkbaar zijn?
In elk geval zouden alle auto's met een sticker zich voorbeeldig moeten gaan gedragen.

1 opmerking:

Marc zei

Ik ben ook tegen sticker op mijn auto. Da's gewoon lelijk. De actie spreekt me best aan. Een leuke manier om aandacht te vestigen op een aantal verbeterpunten in het verkeer.