Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, maart 02, 2006

De oude wijze man en de drie zeven

..............................................................................................
Op een dag wandelde een oude wijze man door de straten van de stad. Op één van de pleinen liep hij onverwacht een jonge vriend tegen het lijf, die tegen hem zei: "Goede morgen heer, nu ik u toch zie: ik moet u iets vertellen over uw vriend, weet u, die....."
Maar de oude man onderbrak hem en vroeg: "Is je boodschap eigenlijk al door de drie zeven gegaan?" De vriend keek verbaasd en vroeg wat de oude man bedoelde met de drie zeven, waarop deze antwoordde: "Luister, dat zal ik je uitleggen.
De eerste zeef is de waarheid. Weet je heel zeker dat het waar is wat je me wilt vertellen?" De vriend bloosde: "Heel zeker.....nou ja, nou nee.....niet heel zeker, maar ze zeggen het...!"
De oude man vervolgde: "Dan gebruikte je vast en zeker de tweede zeef. Dat is namelijk de zeef van het goede. Is het iets goeds wat je me over mijn vriend wilt vertellen?" De jonge man aarzelde "nou nee, het is ook niet direct iets goeds".
Waarop de oude man verder ging: "Als je niet zeker weet of het wel waar is en als het ook niet bepaald iets goeds is wat je mij over mijn vriend wilt vertellen, dan gebruikte je toch zeker wel de derde zeef: Is het noodzakelijk, dat je dit aan mij vertelt?"
Ook dat moest de jonge man ontkennen. "Nu dan", zei de oude wijze man, "als je niet zeker weet of het waar is, het is niets goeds en het is evenmin noodzakelijk..... Vergeet het dan en belast mij er verder niet mee. Goedemorgen".

4 opmerkingen:

Marc zei

Als ik naar deze man zou luisteren zou dit comment er niet staan. Het is niet direct iets goeds, het is wel waar, maar zeker niet noodzakelijk.
Goedemiddag!
:-)

Mawilma zei

Als iedereen naar deze man zou luisteren zou het stil zijn op deze wereld!

Richard zei

Het is niet zeker of dit verhaal waar is. Evenmin brengt dit verhaal direct iets goeds. Ook was het niet noodzakelijk dit verhaal te vertellen.

De oude wijze man niet zo wijs als het verhaal wil doen voorkomen. het verhaal is gewoon mooi en leuk en dat zijn ook goede redenen iets tegen anderen te vertellen!

Peter zei

Edoch als sommige vergadertijgers zich iets van de 3 7 aan zouden trekken zou dat misschien niet 1,2,3 alles oplossen, maar ik verw8 dat het wel zal bijdragen aan het suc6 van sommige ondernemingen.