Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, maart 08, 2006

Mmmmmmm........vanillevla uit koeienvlaai

Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd vanille-extract te halen uit koeienmest. De stof die vrijkomt is precies dezelfde als bij gebruik van gewone vanille, zei onderzoeker Yamamoto maandag.
De vanille kan worden gebruikt in allerlei producten, bijvoorbeeld shampoo of geurkaarsen. Volgens Yamamoto zal de uit koeienmest gewonnen vanille waarschijnlijk(!) niet in de vla belanden. Yamamoto: "Door de oorsprong van deze vanille lijkt het me geen fris idee om het in voedsel te gebruiken."
De geurstof vanilline, de basisstof van vanille, komt vrij door de koeienmest een uur lang te verhitten. De productie van vannilline uit mest kost minder dan de helft van winning van deze stof uit echte vanillestokjes.
Het is mij nog nooit opgevallen, dat koeienmest naar vanille ruikt. Jullie wel?
Gelukkig eet ik vanwege mijn koemelkallergie alleen maar geitenvanillevla!

5 opmerkingen:

Marc zei

Is er dan verschil tussen geitenvla en koeienvla(ai)? ;-)

Mawilma zei

Natuurlijk! Een geit is een geit en een koe is een koe.
En een geit met zelfrespect zal nooit tolereren, dat er koeienvlaaiproducten in zijn vla verwerkt worden.

Marc zei

Hi Mawilma. Wat is er met je plaatje gebeurd?

Mawilma zei

Ik denk dat ie het eens van een andere kant wil bekijken.

Mawilma zei

Vreemd, als ik rechtstreeks naar weblog ga staat het plaatje goed. Ga ik via jouw comment staat het aan de andere kant. Hoe kan dat nou?