Vandijkonline-vrienden-weblog

dinsdag, maart 14, 2006

Oh man, wat ben ik moe ....

ff rekenen. Ik ging gisteren na Startrek naar bed. Dat was rond 23 uur, ik sliep dus vast rond kwart over elf. Om 6:35 ging de wekker weer en heb dus iets van 7 uur en twintig minuten geslapen. Toevallig blijkt dat het Nederlands gemiddelde te zijn. Mensen hebben ongeveer acht uur slaap per nacht nodig. Nederlanders slapen dus te weinig, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht dat dinsdag naar buiten is gebracht. Ruim 50 procent van de mensen is moe bij het opstaan. 15 Procent is zelfs zeer moe. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal uren slaap de afgelopen jaren af is genomen. In de afgelopen veertig jaar zijn mensen per nacht maar liefst een compleet uur minder gaan slapen. We zijn ook zo druk overal mee. Volgens slaap- en droomdeskundige V. Spoormaker van de universiteit bouwen mensen door hun korte nachten een chronisch slaaptekort op. Daardoor slapen zij tijdens hun weekeinden of vakanties veel langer dan anders. ,,Mensen met een chronisch tekort aan slaap functioneren nog wel, maar verre van optimaal'', aldus Spoormaker. Blij dat ik eindelijk weet waardoor dat dus komt. ;-)

2 opmerkingen:

Mawilma zei

Een hele wereld vol Doornroosjes werkt toch ook niet.........

Hopelijk is het wel een wakker figuur, dat dit onderzoek gedaan heeft!

Ikzelf denk eerder dat die moeheid meer komt door alle druktes, herrie en stress waar we de hele dag aan blootstaan en dat werk je met een uurtje meer slaap niet weg. (Ik tenminste niet!)

Mawilma zei

Je kunt straks heerlijk een weekeindje "uitrusten" in Heidelberg!