Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, december 16, 2011

Kastelen

Zoals wel algemeen bekend is staan er langs de Rijn in Duitsland heel veel kastelen.
Vanaf de weg kun je ze vaak niet zien, maar vanaf de Rijn des te beter.
We hebben deze zomer tijdens onze vaartochten vanuit Boppard dan ook veel prachtige exemplaren gezien. Ik wil jullie hier de mooiste laten zien.

Dit kasteel ligt bij Oberwesel, een stadje tussen Boppard en Rüdesheim. Erg mooi vind ik dat stukje vakwerkmuur en knap is het ook hoe de gebouwen in de muur verwerkt zijn.

Dit mooie witte kasteel ligt tussen Boppard en Koblenz en als ik het goed heb is dit kasteel in gebruik als hoofdkantoor van de Duitse "Kastelenorganisatie". Het ligt heel mooi boven op de berg bij het dorpje Braubach.

Hier schuin tegenover pronkt het prachtige kasteel Stolzenfels. In tegenstelling tot de vaak robuuste kastelen is dit wat lieflijker gebouwd met hele mooie fijne details.

Hoog boven Cochem aan de Moezel rijst dit kasteel op tussen de wijngaarden.
We zijn er bijna bij geweest, maar het was ons toch te ver. We zijn zeker van plan om hier nog eens heen te gaan maar dan met de auto en het dan te bezichtigen. Het schijnt erg mooi te zijn.
Wat opvalt is die mooie muurschildering op de grootste toren.

Tenslotte kwamen we onderweg tussen Boppard en Cochem deze grandioze "Burg Thurant" tegen. Dit kasteel ligt wel langs de weg, je kunt het tenminste van de weg af zien liggen.

2 opmerkingen:

Nell zei

Wat een hoop kastelen, ik vraag me altijd af wat daar allemaal heeft geleefd en hoe. Ik zou zo mee willen en op onderzoek willen.

Mawilma zei

Dat heb ik ook altijd als ik in of bij zo'n kasteel loop. Ik denk er dan altijd over na wat er voor mensen rondgelopen en geleefd hebben en hoe dat geweest zal zijn.
In het Muiderslot hoorden we bij zo'n rondleiding dat de gegoede dames altijd in die brede vensterbanken zaten te borduren om hun dagen door te komen en dat zie ik nu altijd voor me als ik dat soort nissen en zo zie.
Blij dat ik dat niet hoef.......