Vandijkonline-vrienden-weblog

vrijdag, december 23, 2011

Kerststallenroute

In ons dorp wordt er elk jaar in december een speciale Kerststallenroute "aangelegd".
Het is begonnen in 1996, toen een dame hier uit het dorp ergens in de Ardennen een mooie kerststal zag op een plein. Daardoor geïnspireerd is ze met een zevental vriendinnen begonnen om een kerststal in de voortuin te zetten, zodat de voorbijgangers hiernaar konden kijken.
Elk jaar komen er weer nieuwe deelnemers bij en momenteel zijn er zo'n kleine 70 te bewonderen. Er is een mooie website gemaakt, waarop de route vermeld staat met alle kerststallen erop aangegeven.
De kerststallen zijn heel divers. Van klassiek tot helemaal zelf gemaakt, van hout, steen en zelfs is er eentje met figuren die van speksteen gemaakt zijn.
Hieronder kun je er een aantal bekijken.
We hebben nog veel meer foto's, maar ik kan ze moeilijk allemaal op dit weblog zetten.













De volgende keer zal ik jullie andere vormen van kersttaferelen - schilderingen, glas-in-loodachtige afbeeldingen en handwerk - laten zien, die ook op deze route te bewonderen zijn.

1 opmerking:

Nell zei

Wat een leuk idee, die ene van speksteen vind ik heel knap gedaan. Ik heb zelf ook jaren terug beeldjes gemaakt uit speksteen en weet hoe moeilijk en intensief werk dit is. Mijn complimenten voor deze beeldhoud(ster).