Vandijkonline-vrienden-weblog

zaterdag, december 24, 2011

Kerststallenroute 2

Gisteren schreef ik over de kerststallenroute hier in het dorp en liet ik een aantal stalletjes zien.
Vandaag laat ik een serie kersttaferelen zien, die ook deel uitmaken van deze kerststallenroute en allemaal heel mooi en kunstig gemaakt zijn.

Aan de voorgevel van dit historische huisje - van oorsprong is het de oude telefooncentrale - is een heel mooie afbeelding te zien.
Doordat het aan een drukke doorgaande weg ligt was het moeilijk te fotograferen, maar je krijgt er zo toch wel een goed beeld van.

Hierboven en -onder zie je twee raamdecoraties. Ik weet niet of het geschilderd is of op een andere manier aangebracht, maar prachtig zijn ze allebei.


Aan de gevel van dit huis is ook een heel mooie voorstelling te zien. Hieronder een ingezoomde versie, zodat je hem wat beter kunt zien.


Deze afbeelding is (denk ik) uitgehakt of -geslepen uit een grote grijze tegel of stuk steen. Heel eenvoudig, maar heel mooi, ook doordat hij omgeven is door al die lichtjes.

Deze vind ik zelf bijzonder mooi. Het is een soort kleed - helemaal gemaakt van stof met stoffen applicaties - dat in een raam gehangen is.

Ook deze voorstelling is mooi door zijn eenvoud.

Deze beeltenissen zijn op een soort drieluik (of misschien wel een kamerscherm) geschilderd. Zo opgesteld in die serre is het een fantastisch mooi gezicht!

En is dit schilderij niet prachtig? Het leuke is dat we net uitgebreid alle mooie details stonden te bewonderen en te bejubelen toen de schilder zelf thuiskwam en we een heel leuk gesprekje met hem hadden over dit schilderij en over wat hij nog meer allemaal gemaakt had.

En dan als laatste deze paneeltjes. Zo te zien is het op glas geschilderd, maar hoe dan ook, het is prachtig!
Dus, kunstzinnigen onder mijn webloglezers, jullie kunnen inspiratie genoeg opdoen met deze serie.

2 opmerkingen:

Nell zei

Inderdaad lijkt het heel mooi en krijg je er inspiratie van. Misschien ook iets voor volgend jaar hier. Heel leuk zoiets.

Anoniem zei

Hele mooie rapportage van de Kerststallen in Baarn, toen ik nog nachtdiensten deed ging ik vaak de Kerststalletjes bijlangs als naar mijn werk fietste, nu kon ik ze allemaal op de computer bekijken. Mooi gedaan Wil!